Особливість вінницького трамвая не тільки в тому, що він один із найстаріших у державі, — протягом майже ста років пасажирів у місті над Південним Бугом перевозять у вагонах іноземного виробництва.

У 2013-му в Вінниці відзначатимуть століття від часу експлуатації в місті першого трамвая. Чи не найкращим подарунком до ювілею для пасажирів стала поява на всіх маршрутах комфортабельних вагонів зі Швейцарії. Загалом протягом останніх років Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління отримало 103 такі вагони двох типів — «Міраж» і «Карпфен». До того ж не витративши на них жодної гривні. Як це вдалося вінничанам?

Цюрих вітає Вінницю

Усі ці вагони раніше використовували для перевезення пасажирів у швейцарському Цюриху. Як вони опинилися в місті над Південним Бугом? Про це розповів начальник підприємства «Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління» Володимир Бугайчук.

— На початку 90-х уряд Швейцарії оголосив конкурс серед міст Східної Європи на підтримку розвитку громадського електротранспорту, — каже начальник ТТУ. — Вінниця активно долучилася до цього конкурсу. Поки інші розмірковували, чи потрібні їм вагони, які вже були в експлуатації, ми поїхали до Швейцарії, щоб подивитися, в якому вони стані. Їх технічна готовність була краща, ніж у вагонів, які ми експлуатували. До того ж матеріально-технічна база нашого підприємства давала змогу ремонтувати й переоснащувати вагони. У цьому швейцарці мали можливість переконатися після того, як побували у Вінниці. Ми запросили їх до себе. Розповіли про свої плани повністю оновити вагони. Вони побачили, що в цьому є потреба. Головне, на мою думку, відчули наше бажання плідно співпрацювати у цьому напрямі. Тому перемогу в конкурсі швейцарці неспроста віддали вінницькій владі й електротранспортникам міста над Південним Бугом.

Тож Вінниця протягом декількох років отримала 103 трамвайні вагони із Швейцарії. До того ж безплатно. Швейцарці навіть доставили їх за власні кошти. Вагони двох типів — «Міраж» і «Карпфен». Перші — випуску початку 60-х років, другі — кінця того самого десятиліття. Незважаючи на це, вони комфортніші й надійніші в експлуатації порівняно з тими, які використовували раніше. Це думка не лише фахівців. Важливіше, що те саме стверджують пасажири. Пунктуальні швейцарці спеціально приїздили до Вінниці, щоб побачити, як працюють їхні вагони. Що побачили? На всіх п’яти маршрутах міста нині курсують тільки вагони привабливого біло-голубого кольору. На деяких із них є написи: «Цюрих вітає Вінницю». Представники муніципалітету Цюриха, а також фахівці електротранспорту з альпійської держави об’їздили всі п’ять маршрутів. Це ще один приклад відповідального ставлення до справи. Здавалося б, який їм клопіт після того, як їхні трамваї тепер експлуатують у зовсім іншій країні. На запитання, чому вони продовжують цікавитися вагонами, гості недвозначно відповіли: «Це наш престиж, маємо турбуватися про нього завжди».

До речі, так само дотепер цікавляться своїми вагонами німці. Перші вагони, які майже сто років тому прогуркотіли вулицями міста, також були іноземного виробництва. Їх привезли з Німеччини. На них стояв знак відомої донині компанії MAN. Так склалося, що за всю історію розвитку трамвайного руху в Вінниці експлуатували здебільшого вагони іноземного виробництва.

Один-єдиний вітчизняний трамвай, який ще до війни вийшов на маршрут,  не витримав конкуренції, тому його зняли з експлуатації. Зате досі зберігся вагон із Бельгії «Nіvelles». Віднайшли його нещодавно члени клубу любителів електротранспорту. Вони встановили, що раритетний трамвай виготовлено ще у 1911 році. Однак у музеї електротранспорту, який створюють у Вінниці, його не буде...

Ідентифікувати старий трамвай допоміг естонець

Знайдений вагон настільки старий, що одразу непросто було встановити, якої він серії. Вінничанам допоміг у цьому ветеран електротранспорту з Естонії. «Ми давно листуємося з естонцем, — каже керівник вінницького клубу любителів електротранспорту «1000 міліметрів» інженер за фахом Олег Матюхов. — Дізналися, що він раніше не раз бував у нашому місті. На підтвердження навіть надіслав фото 1978 року. На ньому зображено трамвай на вулицях Вінниці, за кермом якого член нашого клубу Вацлав Черницький. Естонець «скинув» по електронці таблицю світової класифікації електротранспорту, а також знімки деяких марок старих трамваїв. Серед них є дві фотографії трамвайного вагона серії «Nіvelles». Їх виробляли в Бельгії починаючи з 1911 року. У народі такі вагони називали «Пульман». Саме завдяки цим світлинам удалося встановити, який саме вагон ми розшукали в лісі на території піонерського табору».

Про цей вагон члени клубу дізналися від начальника трамвайно-тролейбусного управління Володимира Бугайчука. «Якось Володимир Іванович сказав, що в лісі під Вінницею на території колишнього піонерського табору підприємства є старий вагон, — продовжує Олег Матюхов. — На його думку, це міг бути вагон із старих трамваїв С-900. Їх виробляли у 30-х роках у Києві, на Дарницькому вагоноремонтному заводі. Декілька таких вагонів працювало і в нашому місті...» Після детального огляду вагона припущення спростував найстарший член клубу, водій трамвая з 35-річним стажем Вацлав Черницький. Він добре пам’ятає трамваї С-900, тому одразу сказав, що знайдений — іншої серії. Розвіяти всі сумніви, як уже згадувалося, допомогли знімки вагонів «Nіvelles», отримані з Естонії.

«Бельгійця» привезли з Одеси

В архівних матеріалах члени клубу з’ясували, що «бельгійця» доставили до Вінниці з Одеси після того, як там перейшли з вузької колії на широку. «Пульман» вінничанам служив довго, його не списували вже тому, що мав місткий салон. Ним перевозили пасажирів до середини 60-х років. Потім ще деякий час використовували на службі колії. Збереглася інвентаризаційна відомість, де сказано, що у 1970 році вагон перевезли на територію піонерського табору і пристосували під побутове приміщення.

З часом він втратив свій первинний вигляд. Проте є деталі, що підтверджують ідентичність з «Пульманом». Найперше — рама, вона не така, як в інших трамваїв. Збереглися вхідні двері, дерев’яна стеля з дугами, повзунок для шнура. Як пояснили співрозмовники, двері у вагоні відкривав водій вручну, приблизно за таким принципом, як відкриваються нині штори-жалюзі на вікнах. Для сидіння було встановлено лавки вздовж вагона. Загалом у Вінниці було п’ять трамваїв, виготовлених на заводі «Nіvelles». Залишився один. Члени клубу пропонували керівництву підприємства «Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління» відновити раритет. Однак навряд чи вдасться це зробити. Вагон дуже ветхий. І деталі до нього знайти неможливо... До ювілею планують відновити ще один раритетний вагон, на який досі приїжджають подивитися навіть з-за кордону.

Німці їдуть до нас, щоб подивитися на свої старі трамваї

— Першими трамваями у Вінниці були німецькі вагони MAN, а пізніше з Німеччини прийшла нова серія вагонів «Гота», — продовжує згадувати Вацлав Черницький. — Нині зберігся єдиний із них цієї марки. Він стоїть на запасній колії біля колишнього хімзаводу. Це вагон 1957 року випуску. Хочемо відновити його до ювілею трамвайного руху. Нас підтримує в цьому керівництво підприємства.

Найбільше таких вагонів експлуатували у 80—90-х роках минулого століття. Відтоді й дотепер до Вінниці їдуть гості з Німеччини. «Я не раз супроводжував їх, тому добре знаю про це, — продовжує Вацлав Черницький. — Переважно це ветерани електротранспорту. Вони, як діти, тішаться, коли сідають у свої старі трамваї, фотографуються, для них організовують екскурсію на підприємство...»

Керівник клубу Олег Матюхов нагадує, що в серпні нинішнього року з такою само метою приїжджали троє любителів електротранспорту з Німеччини. «Через Інтернет дізналися про наш клуб, розповіли, що так само цікавляться історією електротранспорту, як і ми, напросилися в гості, — продовжує Олег Матюхов. — Другого серпня ми зустріли їх у Вінниці. Показали місто, проїхалися швейцарськими трамваями. Головний інженер ТТУ ознайомив їх з підприємством і з тим, як працюють на ньому робітники. Але найбільшу цікавість викликав старий німецький вагон марки «Гота». Хоч він, як то кажуть, не має товарного вигляду, але німці повторювали «гут!», хвалили нас, що не порізали на металобрухт. Гості не приховували задоволення, коли почули, що плануємо відновити його, пообіцяли приїхати на 100-річчя нашого трамвая. З інтересом оглянули ще один вагон серії MAN, він розміщується біля адмінбудинку управління. Спочатку німці подумали, що це оригінал. Насправді він не зберігся. На основі старих знімків ми відновили макет вагона. Це своєрідний пам’ятник першому вінницькому трамваю. У ньому організували музей історії розвитку електротранспорту в місті. Не зберігся також жоден із вагонів серії С-900.

— Я пам’ятаю, як різали С-900, — каже Вацлав Черницький. — Було це у моїй присутності. Пропонував тодішньому начальству залишити хоча б один, як кажуть, для історії. Мовляв, він їсти не просить, нехай стоїть, а далі буде видно, що з ним робити, порізати завжди встигнемо. До моєї думки нібито дослухалися. А потім дізнався: порізали! А ось до вагона серії «Гота» поставилися по-іншому. Приємно, що зберегли його, відремонтуємо, нехай залишається на згадку майбутнім поколінням пасажирів.

Пам’ятник першому вінницькому трамваю серії MAN виготовили на основі старих фотографій.

Наймолодший член  Вінницького клубу любителів електротранспорту «1000 міліметрів» дев'ятикласник Денис Колесник у музеї біля макетів усіх типів трамваїв, які використовувалися для перевезення пасажирів у місті над Бугом.

Такий вигляд має нині 100-річний вагон бельгійського виробництва, який віднайшли під Вінницею члени клубу любителів електротранспорту.

Фото автора.