13 червня 2014 р. на засіданні урядового комітету соціально-економічного розвитку було ухвалено рішення (протокол № 10, розділ 24, пункт 7): «Мінфіну разом із Міндоходів за участю Національного банку проробити питання зниження вартості марки акцизного податку й подати у встановленому порядку Кабінету Міністрів відповідний проект акта». Під документом стоїть підпис Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка.

Відтоді минуло вже понад 4 місяці. Але й досі рішення Кабміну не виконано. При цьому сотні мільйонів гривень продовжують іти з кишень громадян України приватним компаніям.

Коли акцизна марка «дорожча» за акциз

Собівартість однієї акцизної марки (без голограм та інших надмірностей) — менше копійки. І єдиний сенс цього клаптика паперу — підтвердити, що виробник підакцизної продукції сплатив акциз. При цьому в Україні частина підакцизної продукції — пиво, паливо — акцизними марками не маркірується взагалі. І до речі, обсяги контрафакту в пивній галузі (без використання марок) незрівнянно менші, ніж в алкогольній (де марки використовуються).

У більшості країн Євросоюзу вартість акцизних марок або включається в акциз, або вони видаються безплатно. Але Україні, яка нещодавно підписала Угоду про Асоціацію, досвід ЄС, на жаль, не указ. І на марках продовжують заробляти.

Ще наприкінці 1990-х на марки почали наносити голограми. З 2000 р. їх стали друкувати на сріблястій фользі. І щоразу, користуючись нововведенням як приводом, ціни на марки підвищували.

Найсерйозніше подорожчання марок відбулося у вересні 2013 р. Тоді вартість однієї марки для алкогольних напоїв зросла до 27 копійок, для сигарет — до 14 копійок.

Подорожчання спричинило хвилю протестів підприємців.

— Ви тільки вдумайтеся: ціна акцизу на один літр вина — 1 копійка, а ціна марки, яка повинна підтвердити сплату акцизу й собівартість якої менше копійки, 27 копійок! — заявили в одній із профільних асоціацій.

Після зміни влади до питання про ціну акцизних марок повернулися. При цьому про необхідність зниження вартості марок неодноразово говорили не тільки Прем’єр-міністр, а й міністр фінансів Олександр Шлапак, і глава Державної фіскальної служби Ігор Білоус.

— Ми спрощуватимемо і здешевлюватимемо акцизну марку. 90% собівартості акцизної марки становлять голограми й незрозумілі коди, затверджені окремими постановами Кабміну, — заявив глава ДФС Ігор Білоус.

— Під час наради, яка відбулася 12 травня 2014 року в Міністерстві фінансів за участю директора ДП «Поліграфкомбінат «Україна», було визначено, що на сьогодні є всі підстави для зниження вартості марки акцизного податку в річному вимірі на 496,8 млн. грн., — заявив міністр фінансів Олександр Шлапак.

Виникає запитання: якщо позиція Кабміну настільки єдина, то чому реалізація згаданого рішення уряду блокується вже четвертий місяць?

За даними джерел з Кабміну, рішення уряду блокується переважно на рівні Нацбанку.

І добре б, якби на завищеній вартості акцизних марок заробляла держава — але ні, як згадав І. Білоус, 90% вартості марки — це голограми й QR-коди. А поставляють їх приватні компанії.

Минулого тижня на деяких сайтах пройшла явно погоджена медіа-кампанія проти міністра фінансів Олександра Шлапака. Провина міністра полягала лише в тому, що він в офіційному листі Мінфіну чітко вказав, де й наскільки можна обмежити апетити приватних постачальників. А саме: 300 млн. грн. можна заощадити, відмовившись від QR-кодів, 155,6 млн. — якщо провести відкритий тендер на закупівлю фольги, і 41,2 млн. — якщо зменшити розмір марок для алкоголю.

Через ці пропозиції міністра фінансів обвинуватили ледь не в бажанні збільшити контрабанду й контрафактне виробництво сигарет і алкоголю. Але куди ж цю контрабанду ще збільшувати — якщо при наявності голограм і QR-кодів частка нелегального ринку алкоголю, за розрахунками профільних асоціацій, уже сягає 40%?

За розрахунками фахівців, нині вартість акцизних марок завищена в 2—3 рази. І при економії, запропонованій міністром фінансів, акцизні марки на алкоголь можна здешевити з 27 до 14 копійок, на тютюнові вироби — з 14 до 5 копійок. У такому разі економія споживачів на марках становила б 41,5 млн. гривень на місяць.

Але враховуючи, що лише за 4 місяці «гальмування» рішення Кабміну приватні постачальники заробили на завищеній вартості марок понад 165 млн. грн., очікувати, що вони просто здадуться, не варто.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.