Із досьє «Голосу України»

Олександр Васильович ЧЕРНОБАЙ (на знімку), народився 21 січня 1958 року в Макіївці Донецької області. У 1978 році закінчив Донецький інститут радянської торгівлі, в 1998 році — Донецьку академію управління. Кандидат економічних наук за фахом «підприємництво, менеджмент і маркетинг». Заслужений економіст України.

З квітня 2010 року донині — голова державної податкової адміністрації в Одеській області. З 14 жовтня 2011 року одночасно призначений головою комісії з реорганізації ДПА в Одеській області.

 Чи не ускладнять своїми роз’ясненнями, консультаціями податкові органи реалізацію в життя змін до Податкового кодексу, що їх ухвалила Верховна Рада 20 жовтня?

— Побоюватися платникам податків бюрократичних перепон з боку податкових органів немає підстав. Ухвалені Верховною Радою зміни до Податкового кодексу — це крок уперед у податковій політиці.
Адже які основні складові ухвалених рішень? Підприємці, що використовують спрощену систему оподаткування, з 1 січня 2012 року працюватимуть за новими правилами. Поправки в Податковий кодекс дадуть можливість «єдинщикам» платити різні ставки податку при річному обороті від мінімальних 150 тис. грн. до 5 млн. грн. При цьому багато видів діяльності будуть переведені на загальну систему сплати податків. Найочікуванішим нововведенням для ринку є дозвіл великому бізнесу знову працювати з «єдинщиками».
Нагадаю, що з 1 січня 2012 року замість двох категорій платників єдиного податку — фізичних і юридичних осіб — з’явиться чотири. Перші три — це фізичні особи-підприємці з річним доходом до 150 тис. грн., 1 млн. грн. і 3 млн. грн., які можуть надавати послуги населенню й платникам єдиного податку, виготовляти товари й торгувати ними. Четверта група — юридичні особи з оборотом не більш як 5 млн. грн.
Упевнений, що підприємці позитивно поставляться до такої нової норми, як сплата 15-відсоткового податку на доходи фізосіб при перевищенні ними обсягу обороту, допустимого при обраній ними категорії єдиного податку. Ця ставка застосовуватиметься тільки до суми перевищення.
Сподіваюсь, що платники податків підтримають і норму про повернення юридичним особам права включати у валові витрати затрати на придбання товарів, робіт і послуг у «єдинщиків».
— Які перші попередні підсумки роботи в Одеській області після набуття чинності Податковим кодексом України?
— Скажу одразу — позитивних моментів виявилося набагато більше, ніж негативних. Основні принципи нового Податкового кодексу: простота податкового обліку й застосування правових норм, рівність суб’єктів оподаткування й розумний рівень податків — довели свою заможність і сприйняті як податковими органами, так і підприємцями. Зазначу, що істотної зміни в кількості платників податків в Одеській області не спостерігається.
Податкові надходження — це насамперед цифри. Про що вони свідчать?
— Наведу кілька цифр, що є головними критеріями оцінки роботи податкових служб. Надходження до Зведеного бюджету за 9 місяців поточного року становлять 6 мільярдів 827 мільйонів гривень, що на 1 мільярд 108 мільйонів, або на 20 відсотків, більше аналогічного періоду минулого року.
При зменшенні ставки податку на прибуток з другого кварталу до 23 відсотків надходження становили 1 мільярд 282 мільйони.
Це в 1,2 разу більше, ніж у відповідному періоді минулого року.
Збір податку на додану вартість зріс більш як у півтора разу й становить 2 мільярди 132 мільйони гривень.
За станом на 1 жовтня 2011 року на розрахункові рахунки платників податків «живими» грішми відшкодовано 1 мільярд 481 мільйон гривень.
Це в п’ять разів більше порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Дві третини відшкодованого в 2011 році ПДВ становлять суми, заявлені ще в період чинності Закону «Про податок на додану вартість».
За деклараціями, поданими в умовах дії Податкового кодексу, платникам податків відшкодовано 485 мільйонів гривень, з них 95 відсотків — в автоматичному режимі. Середньомісячна заявка на відшкодування сум ПДВ по Одеській області цього року зменшилася майже удвічі й становить 75 мільйонів гривень.
За результатами контрольно-перевірочної роботи попереджено безпідставне відшкодування ПДВ на суму понад 306 мільйонів гривень.
За дев’ять місяців 2011 року майже удвічі зменшена кількість планових перевірок суб’єктів господарювання.
Рівень погоджених донарахувань зріс більш як на третину (34%) і становить 137 мільйонів гривень, що вказує на ефективність використання ризико-орієнтованих принципів податкового контролю.
Щодо податку на доходи фізичних осіб, то він, як і раніше, має найбільшу питому вагу в структурі місцевих бюджетів області — 74 відсотки.
— А що сьогодні, Олександре Васильовичу, заважає підприємцям у роботі з податковими інспекціями — високі податки чи складна податкова звітність і проблеми з її здаванням?
— Використовуючи канали зворотного зв’язку з підприємцями: через інтерактивне спілкування, за допомогою офіційного веб-сайту ДПА в Одеській області, через «гарячі лінії», через представників громадськості на засіданнях Громадської ради при ДПА в Одеській області, ми робимо все, щоб почути про проблеми, які хвилюють підприємців.
Так, напередодні Дня підприємця в приміщеннях усіх податкових органів ми розмістили поштові скриньки з пропозицією підприємцям залишити побажання з приводу того, що доцільно змінити в роботі податківців.
— І чого ж хочуть підприємці?
— Насамперед поліпшення якості послуг. Ми це почули й впроваджуємо в життя: в Одеській області діють 134 консультаційні пункти з роз’яснення податкового законодавства. Платники податків мають можливість використання інтернет-ресурсів — веб-сайтів нашої адміністрації й податкової служби України.
Полегшить роботу платникам податків і нововведення, яке набуде чинності після проходження необхідних юридичних процедур — усі нові податкові декларації й додатки розроблятимуть на основі вимог єдиного стандарту. Це значно полегшить процес здавання звітності платників в органи ДПС.
Загальна кількість декларацій скоротиться, оскільки стандартом запроваджується вимога «один податок — одна декларація».
Крім того, одним з головних напрямів поліпшення обслуговування платників податків найближчим часом стане відкриття сервісних центрів, де платник податків зможе одержати довідку, подати декларацію, одержати роз’яснення, не очікуючи в чергах і в максимально зручній для нього формі.
А, за великим рахунком, найбільші податкові інспекції міста Одеси — Приморська і Малинівська — могли б набагато краще надавати послуги платникам податків, якби для сервісних центрів знайшлися гідні приміщення. Тому сьогодні ми працюємо з Одеською обласною державною адміністрацією й місцевими органами влади над питанням пошуку площ, які відповідають вимогам сьогоднішнього дня й очікуванням платників податків.
Загалом з початком реорганізації Державної податкової служби спрощення формальностей, підвищення швидкості та якості обслуговування платників залишаються пріоритетами в реформуванні податкової сфери.
Зросли чи зменшилися в Одеській області надходження від податку на прибуток після зниження ставки податку?
— З ухваленням Податкового кодексу України почала працювати середньотермінова стратегія зниження податкового навантаження.
Так, з 1 квітня 2011 року зменшено ставку з податку на прибуток з 25% до 23%. При цьому надходження становили 1 мільярд 282 мільйони, що в 1,2 разу більше, ніж у відповідному періоді минулого року.
Ставка податку на прибуток знижуватиметься щорічно й з 01.01.2014 становитиме 16 %. Це буде одна з найменших ставок податку на прибуток в Європі.
Водночас Державна податкова служба пом’якшила свою позицію й запропонувала дозволити підприємствам включати у звітність частину збитків минулих років.
Податкова служба пропонує внести поправки в Податковий кодекс, які дозволять малим підприємствам включати такі збитки в декларації без обмежень, а великому бізнесу — до 25% протягом чотирьох років.
— Чи є в Одеській області підприємства, які працюють у режимі горизонтального моніторингу?
— Режим горизонтального моніторингу в Україні введено зовсім недавно. Стосується він в основному великих підприємств.
У чому полягає новація горизонтального моніторингу? Відтепер звітність бізнесу перевірятимуть лише аудитори. До того ж фірму-аудитора обиратиме безпосередньо платник податків.
Основна мета експерименту — запобігти ризиковим операціям платника податків, тим самим уникнути порушень податкового законодавства. Тотальний контроль і комплексний аудит всіх поспіль господарських операцій відсутній у принципі.
Вітчизняні податківці перейняли досвід Нідерландів. Щоправда, така система — це лише пілотний проект. Втім, фахівці переконані, експеримент буде вдалий.
У програмі горизонтального моніторингу погодилися взяти участь 20 представників різних сфер промисловості. Однак для того, щоб стати учасником експерименту, їх спочатку повинні «ґрунтовно» перевірити в податковій. Якщо цього року скористатися горизонтальним моніторингом зможуть лише великі платники податків, то згодом таку практику планують запропонувати й іншим суб’єктам господарювання.
У вересні 2011 року Меморандум про участь в експерименті з впровадження горизонтального моніторингу податкова служба підписала з підприємством з іноземними інвестиціями «Лукойл-України» і публічним акціонерним товариством «Лукойл-Одеський нафтопереробний завод», що перебуває на обліку в спеціалізованій податковій інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Одесі.
— Підприємства, які ви назвали — великі платники податків. Але ж в Одеській області є й інші потужні підприємства, які належать до категорії великих платників податків?
— За критеріями, визначеними Податковим кодексом України, який набув чинності з 1 січня цього року, до великих платників податків належать юридичні особи, у яких обсяг доходу за останні чотири послідовні квартали перевищує п’ятсот мільйонів гривень або сума сплачених у держбюджет податків перевищує 12 мільйонів гривень.
Згідно з нормами Податкового кодексу платники податків мають особливий порядок податкового обліку, для них передбачені особливі умови відносин з органами державної податкової служби. Зокрема, центральний орган державної податкової служби визначає порядок обліку платників податків в органах державної податкової служби й порядок формування Реєстру великих платників податків на відповідний рік.
У вересні цього року ДПС України затвердила Реєстр великих платників податків України на 2012 рік. В 2012 році таких платників податків стане більше на 20%, ніж цього року. Їх кількість становитиме 1359 платників, з яких 63 підприємства Одеської області.
Цього року кількість великих платників податків по Одеській області — 54 підприємства. Це свідчить про те, що великий бізнес розширюється, збільшуються обсяги виробництва, що сприятиме додатковим надходженням у бюджет.
Реєстр великих платників податків по Одеській області на 2012 рік збільшився за рахунок підприємств виробництва, оптової торгівлі й транспорту.
— Прем’єр-міністр України Микола Азаров виступив з пропозицією про індивідуальний податковий супровід великого бізнесу? Як це є в реальному житті?
— Відповідно до норм Податкового кодексу України після одержання повідомлення центрального органу державної податкової служби про таке включення до Реєстру великих платників податків, платник податків зобов’язаний стати на облік у спеціалізованому органі державної податкової служби, яка здійснює податковий супровід великих платників податків, з початку податкового періоду (календарного року), на який сформовано Реєстр.
По Одеській області супровід великих платників податків здійснює Спеціалізована державна податкова інспекція по роботі з великими платниками податків у м. Одесі. Адміністрування сплати податків великими платниками податків здійснюється за галузевим принципом.
В Одеській області ці платники представляють 13 галузей, серед них, зокрема, підприємства транспорту, торгівлі, харчової промисловості, машинобудування, фінансової галузі.
Організація цієї роботи ведеться фахівцями в конкретній галузі: експертами, координаторами. Робота здійснюється за принципом «єдиного вікна», що означає обслуговування платника податків фахівцями з усіх видів податків в одному відділі.
— Трапляється, що суперечки між податковими органами й платниками податків змушені розглядати суди. Яка динаміка цих судових розглядів?
— Сплата податків — це мистецтво, а спроба ухилення від них — це художня самодіяльність. З початку року за участі органів державної податкової служби Одеської області в судах на розгляді перебувало 7574 справи на загальну суму 3 мільярди 770 мільйонів гривень. З них по суті розглянуто 3367 справ (44 %). Із загальної кількості 94 відсотки справ на загальну суму 630 мільйонів гривень розглянуто на користь податкової служби області. 203 справи розглянуто на користь платників податків.
— Донедавна успішно ховалися в «податковій тіні» багато підприємств оптової та роздрібної торгівлі. Чи вдається вивести на «сонце» податкових тіньовиків?
— Вдається. Патріотизм починається там, де починається декларація. Тобто податки зобов’язані платити всі. Це аксіома. У тому числі й для підприємств оптової та роздрібної торгівлі. За десять місяців цього року від підприємств оптової та роздрібної торгівлі Одеської області надійшло 756 мільйонів гривень, тоді як за аналогічний період минулого року вдвічі менше — 375 мільйонів гривень.
— В Одеській області розташований найбільший у країні промтоварний ринок, відомий під назвою «7-й кілометр». Які взаємини податкових органів з 16-тисячним загоном підприємців, що працюють на ринку?
— Взаємини — нормальні, партнерські. Усі податки просочені потом тих, хто працює. Результати нерозумних податків — це величезна кількість безробітних. І тому сьогодні податкова служба відходить від суто фіскальних функцій, розуміючи необхідність стимулювання розвитку бізнесу.
Цьому сприяють і законодавчі зміни, і реорганізація податкової служби. Ми поступово переходимо на діалоговий режим спілкування з бізнесом.
Що це означає?
Насамперед — це підхід до платників податків і, зокрема, фізичних осіб-підприємців, які працюють на 7-му кілометрі, як до партнерів.
Нині податкова служба бере на себе відповідальність з надання якісних послуг в обслуговуванні підприємців.
З 6 серпня 2011 року набуло чинності нове положення, внесене в Податковий кодекс України, відповідно до якого:
— по-перше, до введення в дію спрощеної системи оподаткування суб’єктів малого підприємництва не проводяться фактичні перевірки фізичних осіб-підприємців, не зареєстрованих платниками податку на додану вартість;
— по-друге, фактична перевірка підприємця органами податкової служби може проводитися тільки на підставі наказу керівника органу податкової служби й за наявності законодавчо встановлених підстав.
Тобто податковими органами робиться все, щоб створити максимально зручні умови для добровільної сплати податків.
Ми дорожимо довірою платників податків і розраховуємо на взаєморозуміння з їхнього боку.
Звичайно, у відносинах «податківець—платник» іноді й виникають непорозуміння, адже податкове законодавство об’ємне й перебуває в процесі вдосконалення. Є й відверті афери. Так, наприклад, у нас є інформація про те, що на 7 км ходять так звані «перевіряльники» і, представляючись співробітниками податкової служби, вимагають від підприємців документи на перевірку. Це робиться «не чистими на руку» людьми. У таких ситуаціях, звичайно, треба залучати правоохоронні органи.
На жаль, сьогодні поновилися випадки, коли невідомі особи від імені працівників податкової служби вимагають одержання матеріальних благ і навіть намагаються провести перевірки.
— Олександре Васильовичу, до податкової електронної звітності підприємці вже звикли. Як активно нею користуються?
— Податковим кодексом України передбачена можливість подачі податкової звітності в електронному вигляді. Це право платника податків, а для платників ПДВ із числа великого й середнього бізнесу — обов’язок.
Кількість платників, які подали звітність з ПДВ за серпень поточного року у вересні, становить 11690 юридичних і фізичних осіб — СПД. Із цієї кількості дві третини (7777 платників — 66,5% від загальної кількості платників, що подали звітність з ПДВ за серпень 2011 року) подали звітність з використанням електронного цифрового підпису.
Порівняно з попереднім податковим періодом (липнем) загальна кількість платників, які подали звітність з ПДВ засобами E-maіl, збільшилася на 178 підприємств.
При відправленні електронних документів платник податків самостійно визначає кінцевий термін їх відправлення.
Подача податкової звітності засобами телекомунікаційному зв’язку в останні дні граничного терміну подачі спричиняє перевантаження сервера ДПС України, що у свою чергу перешкоджає якісному виконанню функцій органами державної податкової служби в частині приймання податкової звітності.
Цю проблему порушували платники податків у листах через «поштові» скриньки, встановлені в приміщеннях податкових інспекцій у День підприємця.
Тому з метою виключити пікове навантаження в останній день подачі документів пропонуємо платникам податків подавати податкову звітність завчасно, але не пізніше, ніж за два робочі дні до граничного терміну здавання звітності.
Як впроваджується в Одеській області процедура автоматичного відшкодування ПДВ?
— Головним завданням податкової служби є досягнення стовідсоткового повернення підприємствам сум податку на додану вартість в автоматичному режимі. Саме від платників, а не від співробітників податкової служби залежить, чи матимуть вони можливість скористатися правом на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ чи ні.
З початку цього року платникам Одеської області проведено відшкодування по заявлених сумах ПДВ у період дії Податкового кодексу України в розмірі 458 млн. грн., з яких автоматичне відшкодування — майже 437 млн. грн., що становить 95,4 відсотка від загальних сум відшкодування ПДВ, заявлених в 2011 році.
До складу платників податків, які одержали право і яким проведено автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ, увійшли підприємства — експортери продукції (послуг) власного виробництва, зокрема:
ВАТ «Одеський припортовий завод» — найбільший представник хімічної галузі. Підприємство виготовляє аміак, карбамід, рідкі азотні добрива.
ТОВ «Дельта Вільмар СНД» — підприємство з іноземними інвестиціями, представник харчової галузі, виробник неочищених масел і жирів.
Увагу під час добору платників акцентовано на критеріях оцінки, передбачених нормами Податкового кодексу. Відповідність цим критеріям дає такому платникові податків право на одержання автоматичного бюджетного відшкодування сум ПДВ. Ці критерії побудовані на аналізі даних його звітних показників і наявної податкової інформації. Вплив людського чинника при цьому відсутній.
Критерії можна вважати своєрідними «правилами» і це дає можливість платникові планувати свою діяльність з метою досягнення відповідності встановленим критеріям.
Один з основних критеріїв, через який переважна частина претендентів не потрапляє під автоматичне відшкодування — це розмір середньомісячної заробітної плати, виплаченої працівникам підприємств.
Протягом чотирьох звітних періодів поспіль середньомісячна заробітна плата має перевищувати не менш ніж у 2,5 разу мінімальну зарплату, встановлену законодавством (тобто на сьогодні ця сума становить 2462,5 грн.).
— В Одеській області помітна тенденція зростання виплати «білої зарплати». Яка роль податківців у зростанні цієї тенденції?
— Сьогодні, реалізуючи завдання, поставлені Президентом України й урядом, податкова служба області разом з Одеською обласною державною адміністрацією й органами місцевого самоврядування здійснює постійний контроль над дотриманням вимог чинного законодавства з питань оплати праці.
Податок на доходи фізичних осіб, як і раніше, займає найбільшу питому вагу в структурі місцевих бюджетів області — 74 відсотки (надходження за дев’ять місяців — 2 мільярди 60 мільйонів).
Разом з тим, істотним резервом наповнення бюджету нашого регіону залишається легалізація заробітної плати.
На жаль, велике число громадян, які погоджуються одержувати зарплату в конвертах і не замислюються, що цим обкрадають себе особисто й збагачують роботодавців.
З початку року податковою службою Одеської області виявлено 157 випадків, коли заробітна плата виплачувалася в «конвертах» за рахунок тіньових коштів, 3494 наймані робітники, з якими не було укладено трудових договорів.
У рамках роботи Комісії з погашення заборгованості й легалізації заробітної плати разом з Одеською обласною державною адміністрацією й органами місцевого самоврядування ми ведемо постійний діалог з представниками ресторанного, готельного бізнесу, транспортними підприємствами, будівельниками й фармацевтами. Як результат, кількість підприємств, які виплачують заробітну плату на рівні нижче мінімальної, за дев’ять місяців скоротилася вдвічі.
З 25 тисячами громадян роботодавці оформили трудові договори, 29 тисяч людей надали свої декларації про доходи, а 11,5 тисячі осіб зареєструвалися суб’єктами підприємництва.
Особлива увага приділяється зростанню середньої заробітної плати по Одеській області.
Станом на 1 вересня поточного року, рівень середньої заробітної плати по Одеській області становить 2310 гривень, що на 13 відсотків більше порівняно з початком року. Середня заробітна плата по місту Одесі зросла майже на 20 відсотків і становить 2560 гривень.
— У податковій службі почалася реорганізація. Чи не призведе вона до того, що лави податкової служби зрідіють, а молодь буде витиснута.
— Податкова служба, справді, перебуває в процесі реорганізації з метою оптимізації системи центральних органів виконавчої влади, забезпечення скорочення чисельності управлінського апарату й витрат на його утримання, підвищення ефективності державного управління.
Щодо молодих фахівців, то в податковій службі Одеської області співробітники у віці до 30 років становлять п’яту частину. Сьогодні потрібно оптимально об’єднати досвідчених і молодих працівників, щоб передати досвід старшого покоління молоді, якій властиві здоровий прагматизм і нестандартне мислення.
Дуже важливо налаштувати особовий склад на підтримку дисципліни й відповідальності в кожній ланці. Упевнений, що професіоналізм кадрів стане основою ефективності та якості роботи податкової служби в умовах реформ.
Інтерв’ю вів В’ячеслав ВОРОНКОВ.
Фото В’ячеслава ТЕНЯКОВА.
Засідання колегії обласної ДПА.