Незважаючи на те, що страховий ринок України існує вже двадцять років, рівень довіри громадян до страхових компаній зовсім невисокий. За даними Ліги страхових організацій України, лише близько 10 відсотків громадян довіряють страховим компаніям. Це дуже низький показник. Переважна більшість громадян користуються послугами страхових компаній лише у випадку крайньої необхідності, коли цього вимагає закон, або справді є шанс скористатися коштами від фінансової установи. 

Громадяни оформлюють страхові поліси, щоб, наприклад, зібрати необхідний для туристичної подорожі пакет документів. У такому випадку поліс — це не більше, ніж звичайний папірець. Більшість людей не розуміє справжньої суті страхування, та навіть більше — відверто бояться користуватися послугами страхових компаній, адже уявляють весь процес як суцільну бюрократичну плутанину. Чому так відбувається?

Сучасний стан страхового ринку в Україні, м’яко кажучи, не найкращий. Така ситуація спричинена складнощами, які виникають у клієнтів страхових компаній під час отримання страхового відшкодування. У багатьох громадян при виникненні страхових випадків вимагають купу документів, які мають підтверджувати право на отримання відшкодування: довідки, експертні висновки, оцінки тощо. Але громадянам без спеціальної освіти та підготовки складно розібратися у всіх тонкощах документації. А страхові компанії, навпаки, зацікавлені в додаткових перевірках та в разі неправильного оформлення паперів можуть змусити переробити документ або відразу відмовити у відшкодуванні. Не сприяє порозумінню і складна процедура та тривалість розгляду спорів між клієнтами та страховими компаніями в судових інстанціях.

19 вересня 2011 року в Україні введено в практику можливість оформлення незначних ДТП без участі працівників ДАІ шляхом заповнення європротоколу, що має суттєво полегшити життя водіям. Наскільки така реформа буде ефективна, ми побачимо вже найближчим часом. Зміст її полягає у такому. Наприклад, на дорозі на невеликій швидкості «притерлися» два застраховані авто. Власники можуть самостійно визначити винуватця пригоди, оцінити завдану одне одному шкоду, і якщо, на їхній погляд, вона не перевищує ту суму, яку страхова компанія надає без протоколу ДАІ, — самі ж водії заповнюють європротокол.

Із цим документом кожен із них може звернутися до своєї страхової компанії та отримати відшкодування. У виграші залишаються і водії, які не чекатимуть, поки на виклик приїдуть працівники ДАІ та складуть відповідний протокол, бо для учасників дорожнього руху швидше звільниться ділянка дороги, коли учасники ДТП поїдуть далі. Також зменшиться навантаження на працівників Державтоінспекції. Поки що така практика тільки починає працювати в Україні. Учасники дорожнього руху ще не звикли так оформляти відносини між собою. Але з тим, що для вирішення мінімальних ДТП на дорозі викликати ДАІ не обов’язково, — згодні всі. Європротокол — це яскравий приклад невтручання державних органів у взаємовідносини між громадянами та страховими компаніями.

У страхових компаній такі суми викликали занепокоєння, страховики не бачать у спрощенні процедури засобів для контролю за діями громадян. Вважають, що власники автомобілів масово почнуть фальсифікувати ДТП і вимагати виплати за страховими випадками, що істотно збільшить кількість звернень за страховим відшкодуванням та призведе до величезних збитків страхових компаній. Свої ризики страхові компанії прагнуть закласти в ціну страхового поліса. Це, в свою чергу, зробить страхування ще менш привабливим для клієнтів. Таким чином, страховий поліс перетвориться на дорогий папір, якому не довірятимуть українці.

Досвід країн Європи, а також наших сусідів — Білорусії та Російської Федерації — показує, що кількість ДТП, котрі оформлюються без працівників ДАІ за європротоколом, не така значна, як того бояться страхові компанії. Прагнення до шахрайства не властиве українському менталітету, тож навряд чи українські водії стануть масово фальсифікувати ДТП. Водії цінують комфорт на дорозі та швидкість прийняття рішень.

Щоб результати нововведення стали помітними вже найближчим часом, водії повинні реально оцінювати завдану шкоду в ДТП та навчитися спокійно реагувати на невеликі пригоди в дорозі. А страхові компанії, у свою чергу, також мають довіряти клієнтам та надавати якісні послуги. Звичайно, щоб ситуація завжди була під контролем, варто підтримувати постійний діалог між державним регулятором, страховими компаніями та споживачами послуг. У разі потреби нові зміни будуть введені оперативно, аби страховий ринок розвивався та вдосконалювався на користь усіх сторін.

Андрій ПІНЧУК, народний депутат України.