
Бриль від діда Василя
Такі майстри, як Василь Казковецький, тепер мало де є. Він один із небагатьох не те що у своїх Млинівцях, а й в усій країні, що так вправно плете із рогози. Кошики, брилі, глечики-термоси, футляри для бутлів — колись без цього жоден двір не обходився. Василя Миколайовича навчили плести його батьки, а їх — дід із бабою, а тих...
Колись плетіння із рогози вважалось такою буденщиною, що мало не кожен міг це робити. А тепер сплести щось — вже нікому. Правда, Василь Казковецький своїх синів навчив, і всім охочим показує. Шкода лише — учнів небагато.
— Воно не так важко плести, як рогозу заготовляти, — каже майстер. — Треба озеро знайти, бо не всюди вона росте. Потім на човні допливти, тому що рослина любить глибоку воду. А потім ще й добре насмикатись, оскільки під водою не скосиш.
Щоправда, раз на рік може пощастити — коли спускають ставки. Отоді матеріалом можна запастись навіть на декілька років наперед. Адже рогоза часу не боїться. Лише з роками набуває іншого кольору, стає із майже білої золотаво-коричневою. Часом Василь Миколайович знаходить у людей на стріхах саме таку, темну, якій уже за двадцять літ. Якщо нею обплести старий глечик, то це вже справжній раритет. Утім, у базарний день люди залюбки купують не тільки старовину. Нині стало модно і брилем похвалитися, і сумочку солом’яну перекинути через плече. Тож роботи солом’яних майстрів цінуються дедалі більше. А матеріал цей благодатний, здається, немає такої речі, яку не сплів би з колоса.
Неси в дім павука
Якщо ви й не любите їх, то з павуками, яких вміє робити Зінаїда Лугова, обов’язково подружитеся. Ще наші пращурі в’язали із соломи щось схоже на люстру й підвішували її до стелі. Ті сплетіння нагадували павутину, тож і звалися павуком. Давні слов’яни вірили, що він символізує працелюбство і багатство в домі. А щоб хату не оминало щастя, до павука підвішували диво-птаха, теж із соломи.
Коли дивишся, як солом’яного птаха робить майстер, здається, що простішої скульптури бути не може. Декілька жмутів соломи перехопив шнурівочкою, замість хвоста та крил — колосся, наче пір’я, і мрія готова. Іграшки-обереги, справді, прості, але в них — чи не найбільше настрою та експресії, бо немає нічого надуманого і зайвого.
А що може бути зайвого у соломині? Простішого матеріалу годі шукати. Стебло від будь-якого колоска йде в роботу. Майстри знають, що овес блищить, як золото, а ячмінь хоч блискучий, але тонкий. Жито треба збирати, поки молоде, тоді воно піддатливе, а постаріє — стає тверде. Є соломка бархатна, срібляста, а є шовкова. Якщо її прогладити праскою, тільки обов’язково старою, тією, що гріється на вогні, то можна «зафарбувати» в усі тони коричневого. А якщо «покупати» соломинку в шампуні з розчином перекису, як роблять це блондинки, то й вона відбілиться.
Кам’янчанка Наталя Лашко додумалася соломкою вишивати. Тільки це дуже клопітно. Бо в голку можна засилити соломинку лише на один стібок, а за ним другий, третій і так без кінця. Деякі солом’яні «ниточки» на полотні не довші міліметра. Інакше, як ювелірною, таку роботу не назвеш. Та й на вигляд — немов справжнє золото.
Свій метод вишивки художниця навіть запатентувала, бо це унікально. Поєднуючи вишивку, яка нагадує гладь, із плетивом, що надає зображуваному предмету форму, досягає дивовижного наближення до оригіналу.
— Правду кажучи, соломка таки вміє пускати пил в очі, — каже Раїса Павленко, котра добре знається на солом’яній інкрустації. — З неї можна і копійчану прикрасу нашвидкуруч зробити, і справжній мистецький шедевр.
Художниця знає справу, бо вже майже тридцять літ не випускає соломку із рук. Працювала на сувенірній фабриці, де аплікації штампували сотнями і тисячами. Коли за день доводилось робити до десятка міні-картин, про творчість вже не йшлося. Але й цей досвід не пропав. Навички роботи стали підсвідомістю, тепер над технікою виконання навіть не замислюється. Тому й найдивовижніші фантазії легко вдаються. Коли вперше бачиш її солом’яні інкрустації, не зразу можеш збагнути, що це: китайська вишивка, індійська інкрустація зі слонової кістки чи давньоруське золоте шитво? Виявляється, всі ці техніки може поєднати тонка соломинка.
Казка про золоту скриню
Для багатьох майстрів соломоплетіння волинянка Марія Кравчук — справжня легенда. І не тому, що плете вправно і швидко. І не тому, що зуміла майстерність багатьом учням передати. І навіть не тому, що влада оцінила її працю і відкрила музей робіт майстрині, а таке буває нечасто. Просто їй вдалося доторкнутися до солом’яної душі, приголубити її так, що та перетворилася на щире золото.
Марія Василівна тепер і сама замислюється, як склалася б її доля, якби не ця соломина. Це в молодості, на студентській лаві, мріється, як станеш художником, писатимеш шедеври. А життя складається інакше. Треба їхати в село. Йти «оформлювачем» і без кінця писати на папері соціалістичні зобов’язання. Якщо це покинеш, залишається школа й уроки малювання. А коли вони закінчуються, то залишаються городи, господарство, всяка хатня робота...
Усе так і було в Марії Кравчук, поки одного разу не побачила... золоту скриню. Вона так вигравала на сонці, вбирала очі, що не втрималася, розпитала в господарів, де купували. А потім поїхала до старого майстра в чуже село, щоб навчитися плести таку красу.
Великих таємниць дід не мав: знав два види плетива і навчив Марію. Але цього було досить, щоб для неї цілий світ відкрився, і вона стала відома у багатьох країнах.
— Коли вперше потрапила на міжнародний фестиваль, була вражена, що весь світ плете із соломи, — розповіла Марія Кравчук. — Величезні солом’яні звірі, тонкі, майже ювелірні прикраси, картини, мозаїки! Здавалося, мої роботи загубляться серед цього солом’яного різноманіття.
Але її ангели-охоронці, що підняли до небес свої солом’яні крила, господині-берегині, що тримають на руках то немовля, то когута, панянки та козаки впевнено ввійшли у щирий солом’яний світ, живуть у ньому і радують людей.
Хмельницький.
На знімку: у брилях від Василя Казковецького ходять сотні чоловіків.
Фото автора.