Про досвід запровадження нового механізму формування кошторису розповідає голова Дніпропетровської облдержадміністрації Микола ШВЕЦЬ

Минулий фінансовий рік був для України особливим. Перехід від однієї форми і механізмів побудови бюджетного процесу до іншої виявився надзвичайно складним. Необхідно було не лише на практиці, а й у свідомості зруйнувати стереотипи. Дніпропетровщина першою серед інших регіонів ще три роки тому ініціювала і розпочала апробовувати головні принципи на той час ще проекту Бюджетного кодексу. Давши у такий спосіб поштовх і до розробки та прийняття Верховною Радою цього закону, і до його практичного впровадження.
Комплекс першочергових заходів мав на меті збалансувати місцеві бюджети і погасити бюджетні борги через зростання економічних показників у господарському комплексі та підвищення рівня ефективності використання бюджетних ресурсів на всіх стадіях бюджетного процесу. Соціальні видатки в цей період зростали навіть не на певний відсоток, а у кратному порядку. Так, видатки на заробітну плату зросли вдвічі — до рівня 700 мільйонів гривень на рік. Видатки на допомогу малозабезпеченим зросли в шість разів, на харчування і медикаменти — удвічі, на енергоносії — у півтора разу. Облдержадміністрація і обласна рада спільними зусиллями за останні три роки досягли відчутних і реальних зрушень у розвитку соціальної сфери регіону саме через зміцнення фінансової бази місцевих бюджетів. Рік, що минув, підтвердив: досягнуті позитивні тенденції мають характер стійкої динаміки поліпшення фінансового забезпечення бюджетної інфраструктури. Вперше вдалося ввести всі доплати, передбачені Законом України «Про освіту». Видатки на освіту, власне, зросли на 73 мільйони гривень, на охорону здоров’я — на 53 мільйони. Вперше вдалося істотно збільшити — на 20 відсотків — фінансування на житлово-комунальне господарство та благоустрій міст і селищ, а також, що надзвичайно важливо, збільшити по області капітальні вкладення на 6 мільйонів гривень.
Дніпропетровщина посідає в Україні друге місце за обсягом соціальної інфраструктури, яка потребує для свого утримання та розвитку відповідних витрат. Область має також найвищий індекс податкоспроможності. Проте чинний механізм формульного розрахунку не відображає реальний внесок регіону в формування державного бюджету. І не містить в собі достатніх стимулюючих важелів. Отож у разі зростання обсягу доходів зростає обсяг вилучення коштів до державного бюджету. Це зумовлює дисбаланс між власною доходною частиною місцевих бюджетів та їх видатковою, які мають забезпечувати фінансовими ресурсами видатки, що делеговані державою органам місцевого самоврядування, і в підсумку призводить до зростання кількості дотаційних регіонів в Україні. Тобто стимулюються не доходи, а дотація за рахунок інших регіонів. І це не єдина проблема, яка вималювалася за перший рік бюджетної реформи. Скажімо, наявна система розрахунків за субсидії та пільги із підприємствами житлово-комунального господарства зменшує їх обігові кошти і погіршує їхнє фінансове становище.
Сьогодні ми увійшли в найскладніший період. Підготовлені облдержадміністрацією показники обласного бюджету були внесені на розгляд та затвердження сесією обласної ради. Але цьому передувала велика й напружена робота з узгодження розрахункових показників Міністерства фінансів України. Апарат облдержадміністрації постійно співпрацював з Мінфіном, урядом загалом і народними депутатами від області, Бюджетним комітетом Верховної Ради, щоб реально визначити контингент доходів і збільшити видатки по місцевих бюджетах.
Та це не розв’язує багатьох проблем, які є в області. А особливо гостро стоїть питання забезпечення фінансовими ресурсами капітальних видатків. Президент України Леонід Кучма зазначав, що прийняті параметри бюджету ускладнюють його виконання в частині вирішення поточних і стратегічних соціально-економічних завдань, тому знадобляться рішучі та узгоджені дії органів законодавчої та виконавчої гілок влади. А це потребуватиме відповідних дій і від нас на місцях, від органів місцевого самоврядування та їх виконавчих комітетів. Не уникнути підвищення солідарної відповідальності за якість рішень, які матимуть соціальну вагу, і це доведеться враховувати при виконанні усіх місцевих бюджетів.
Виходячи з цього, обласна державна адміністрація під час опрацювання показників бюджету на 2003-й рік зосереджувалася саме на підвищенні соціалізації обласного бюджету та місцевих бюджетів області загалом. Видатки обласного бюджету цього року передбачають дворазове поетапне підвищення розмірів заробітної плати. Запропоновані урядом зміни у зарплаті обіцяють, як відомо, супроводжуватися і змінами в податковому законодавстві. Зниження навантаження з податків на прибуток і ПДВ дасть, сподіваємося, можливість поліпшити фінансове становище багатьох підприємств і погасити недоїмку, яка на сьогодні ще досить висока. Видатки на освіту, охорону здоров’я і соціальний захист по області збільшуються на 223,5 мільйона гривень, себто на 120 відсотків. Норми витрат на харчування, медикаменти та енергоносії збільшені на індекс інфляції. В обласному бюджеті передбачено також 34 місцеві регіональні програми, на які буде спрямовано 25 мільйонів гривень. Проте є ряд програм, визначених центром, котрі не забезпечені фінансово.
Тому на пропозиції президії та депутатів обласної ради у складі видатків обласного бюджету-2003 запропоновано врахувати субвенції на соціальний розвиток села, капітальні ремонти та утримання об’єктів соціальної сфери, виконання міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації» в обсязі 2,1 мільйона гривень. У прогнозованих показниках місцевих бюджетів передбачено і пропозиції обласного об’єднання профспілок: збільшені видатки на оздоровлення дітей та відкриття оздоровчих таборів, для підготовки олімпійського резерву, проведення навчально-спортивної роботи. Так само передбачено витрати і на охорону праці.
Хочу відзначити, що загалом порівняно з 2002 роком бюджет області збільшено на 311,7 мільйона гривень, тобто на 116,4 відсотка, а обласний бюджет — на 94,6 мільйона гривень, або на 113,3 відсотка. Отож бюджет на нинішній рік дуже напружений, але він збалансований і цілком реальний для виконання.
Мною підписано доручення, яким головні розпорядники коштів, контролюючі органи, міські голови та голови райдержадміністрацій у межах своїх повноважень зобов’язані розробити та застосувати нові додаткові заходи комплексного контролю на території області. Його мета — унеможливлення фактів незаконного використання бюджетних коштів, забезпечення ефективного використання всіх бюджетних ресурсів та дотримання вимог бюджетного законодавства. Тільки компетентність, професіоналізм і відповідальність усіх учасників бюджетного процесу зможуть стати запорукою забезпечення соціального захисту та підвищення рівня добробуту й благополуччя людей.