Сучасний Кувейт — це багата країна, основою економіки якої є нафтова галузь. Він посідає важливу роль у міжнародній політиці та є одним із ключових гравців на Близькому Сході.

Кувейт має давню традицію громадського самоврядування, що сягає ще XIX століття, коли місцева торгова еліта брала активну участь в ухваленні рішень, які впливали на розвиток країни.

В 1899 році Кувейт уклав угоду з Великою Британією, яка забезпечила йому захист, але обмежила суверенітет. Після проголошення незалежності в 1961-му країна прийняла Конституцію — в 1962 році, яка заклала основи діяльності парламенту. В 1963-му було обрано перший склад Національної асамблеї Кувейту, що стало першими кроками на шляху до становлення демократичного уряду.

Парламент Держави Кувейт відомий як Національна асамблея Кувейту (Меджліс аль-Умма) єоднопалатним законодавчим органом. Він складається з 50 депутатів, які обираються на чотирирічний термін, а також членів уряду. Вибори проводяться серед громадян Кувейту, які досягли 21 року та відповідають певним вимогам щодо освіти й тривалості проживання в країні. Уряд Кувейту очолює прем’єр-міністр, який призначається еміром. Міністри, які входять до складу уряду, є членами Національної асамблеї, причому принаймні один із них обирається. Ключові міністерства зазвичай очолюють члени правлячої сім’ї.

Національна асамблея Кувейту має кілька постійних комітетів, які займаються різними аспектами законодавчої діяльності. Наприклад, комітети з фінансів, освіти, охорони здоров’я тощо розглядають відповідні законопроєкти та питання. Однак детальна інформація про конкретні комітети та їх склад може бути обмеженою, оскільки політична система Кувейту є дуалістичною монархією і багато аспектів законодавчої діяльності можуть бути під контролем уряду та правлячої сім’ї. Голова парламенту обирається депутатами на першому засіданні.

Парламент має широкий спектр повноважень, що охоплюють законодавчу діяльність, контроль за виконавчою владою та ухвалення міжнародних угод. Законодавча діяльність — розробка, внесення змін і ухвалення законів, розгляд і затвердження державного бюджету, контроль за виконанням законодавчих актів.

Контроль за урядом — депутати можуть зажадати від міністрів  надання пояснень щодо державної політики. Національна асамблея має право висловлювати недовіру уряду або окремим міністрам.

У разі необхідності депутати можуть ініціювати розслідування діяльності урядовців. Міжнародні відносини — парламент схвалює міжнародні угоди та договори, має право контролювати діяльність уряду в сфері зовнішньої політики. Захист прав громадян — контролює дотримання Конституції та прав громадян Кувейту, розглядає їхні петиції та ініціативи.

Національна асамблея Кувейту має кілька ключових комітетів, які розглядають важливі питання законодавчої діяльності.

Комітет з фінансів та економічних справ відповідає за бюджетні питання, аналіз економічної ситуації країни, розглядає законопроєкти, що стосуються податків, банківської справи, фінансових установ та національної економіки.

Комітет з освіти, культури та інформації займається питаннями освітньої реформи, розвитку культурних та інформаційних ініціатив, а також здійснює контроль за діяльністю медіа в країні.

Комітет з охорони здоров’я та соціальних справ фокусується на питаннях здоров’я населення, соціальних програм, медичних послуг і реформ у сфері соціального забезпечення.

Комітет з прав людини займається питаннями захисту прав людини, свобод і прав громадян Кувейту, в тому числі розглядає законопроєкти, що стосуються прав жінок, трудових прав, прав на освіту, та інші соціальні питання.

Комітет з оборони та внутрішніх справ відповідає за законодавство у сфері національної безпеки, оборонної політики, внутрішніх справ і поліції.

Комітет з інфраструктури та транспорту займається питаннями розвитку інфраструктури, транспорту, будівництва та урбаністики.

Ці комітети мають важливу роль у розробці законодавчих ініціатив та контрольних функціях щодо діяльності уряду. Комітети часто проводять засідання, на яких розглядаються конкретні законопроєкти, а також обговорюються питання, які можуть мати вплив на суспільство.

Хоча Кувейт є монархією, його парламент має реальні механізми впливу на уряд та політичні процеси в країні. Опозиція активно працює в парламенті, часто блокуючи урядові ініціативи або ініціюючи розслідування щодо корупційних схем.

Вибори до парламенту відбуваються кожні чотири роки, хоча вна-слідок політичних криз термін повноважень може скорочуватися. Право голосу мають лише громадяни Кувейту, які досягли 21-річного віку, а жінки після тривалих дискусій отримали право голосу в 2005 році.

Система парламентського управління Держави Кувейт є унікальною серед країн Перської затоки. У той час як у сусідніх державах влада зосереджена в руках монарха та його наближених, у Кувейті існує реальний механізм стримувань і протистоянь. Проте періодичні конфлікти між парламентом та урядом нерідко призводять до політичної нестабільності й розпуску парламенту.

Водночас ця система є запобіжником від узурпації влади та гарантією демократичного розвитку країни. Парламентська система Кувейту залишилася однією з найбільш демократичних у регіоні.

Парламент Держави Кувейт є унікальним політичним органом, який має реальний вплив на законодавчі процеси та роботу уряду. Попри закінчення політичної кризи він залишився місцем інструменту народного представництва та гарантом демократичного розвитку країни, демонструє, що навіть у монархічній системі можливо впроваджувати демократичні принципи та забезпечити баланс між владою і суспільством.

25 лютого — Національний день Держави Кувейт

Кувейт має історію, що сягає глибокої давнини, коли територія сучасної держави була великим торговим центром, ключовою точкою на шляху караванів та морських торговельних шляхів між Аравійським півостровом, Персією, Індією та Африкою.

У 1899 році Кувейт уклав угоду з Британською імперією, яка гарантувала йому захист від зовнішніх загроз, але водночас обмежувала його незалежність. Лише 19 червня 1961 року держава офіційно отримала незалежність від Великої Британії.

Спочатку Національний день святкували саме в цю дату, але з 1963 року уряд ухвалив рішення перенести його на 25 лютого, щоб поєднати з річницею вступу на престол еміра Абдаллі ас-Салема ас-Сабаха, який відіграв важливу роль у здобутті незалежності.

Урочистості в країні тривають кілька днів, головні святкові події розгортаються у столиці — місті Кувейті, де відбуваються заходи за участі керівництва держави.

Окрім того, 26 лютого відзначають День визволення, присвячений перемозі Кувейту в 1991 році над іракськими окупантами під час війни в Перській затоці.

Національний день Кувейту — це символ незалежності, гордості та єдності його народу.

Дипломатичні відносини між Україною та Державою Кувейт встановлено 18 квітня 1993 року

Це відбулося шляхом підписання відповідного протоколу під час перебування в Кувейті урядової делегації України.

Посольство Держави Кувейт в Україні відкрито в жовтні 1995 року, Посольство України в Державі Кувейт — у лютому 2003-го.

За 2024 рік двосторонній товарообіг становив 336,6 мільйона доларів США, експорт — 21,3 мільйона доларів США, імпорт — 315,3 мільйона доларів США (істотно зріс за рахунок імпорту з Кувейту нафтопродуктів). Сальдо негативне: -294,08 мільйона доларів США.

Структура експорту: м’ясо та їстівні субпродукти птиці (14,751 мільйона доларів США), олія соняшникова (1,505), маргарин (1,008), хлібобулочні вироби, яблука, кондитерські вироби, яйця, холодильне обладнання, меблі тощо.

Структура імпорту: нафта та нафтопродукти (дизельне пальне, 285,593 мільйона доларів США), полімери етилену (1,097 мільйона доларів США).  

Прямі інвестиції з Кувейту до України станом на 31.03.2024 року становили 1,735 мільйона доларів США (з яких інструменти участі в капіталі — 0,085 мільйона доларів США, боргові інструменти — 1,651 мільйона доларів США). Інвестиції було спрямовано до галузей переробної промисловості, сільського, лісового та рибного господарства, оптової та роздрібної торгівлі, ремонту автотранспортних засобів і мотоциклів. Інвестиції з України до Кувейту станом на зараз не зафіксовані.

Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Державою Кувейт створена 19 грудня 2019 року, її співголови — Руслан Горбенко («СН») та Максим Ткаченко («СН»).

«Кувейтський парламентський журнал» (Kuwait Parliamentary Journal) — офіційне видання Національної асамблеї Кувейту

«Кувейтський парламентський журнал» (Kuwait Parliamentary Journal) публікує офіційну інформацію про діяльність парламенту, рішення Асамблеї, а також повідомлення про нові законопроєкти, що обговорюються, і прийняті рішення.

Журнал зазвичай публікується щомісяця, хоча іноді частіше, залежно від важливості подій чи парламентських сесій.

Тематика видання охоплює перебіг засідань парламенту, звіти про діяльність Національної асамблеї і розгляд важливих законопроєктів; закони та реформи — інформування про нові закони, зміну існуючих норм та правові ініціативи; парламентські вибори — матеріали, що висвітлюють виборчі процеси та зміни в складі парламенту; дії уряду — взаємодія між урядом і парламентом, а також інформація про урядові політику та ініціативи.

Видання є важливим інструментом для інформування громадськості про діяльність парламентаріїв та законотворчий процес у Кувейті.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.