Камбоджа, яка має багатовікову історію, пройшла через численні зміни в політичному устрої, і цей процес відобразився на формуванні та розвитку парламенту.

До колонізації в Камбоджі була традиція монархічного правління, де центральну роль відігравав король. У ті часи країна не мала постійного парламенту або органу, схожого на нього. Всі важливі питання вирішувалися королем та його двором.

У середині XIX століття, коли Камбоджа стала частиною Французького Індокитаю (1863 рік), почався етап реорганізації політичних інститутів, включаючи створення певних форм парламентських органів. Проте ці інститути були обмежені в своїх повноваженнях і здебільшого слугували французьким колоніальним інтересам. За часів французького колоніального панування країна не мала справжнього парламенту, а органи, які існували, були радше дорадчими.

Камбоджа здобула незалежність від Франції 9 листопада 1953 року, і в її конституції того часу було передбачено створення парламенту. Він мав двопалатну структуру — Палату депутатів і Сенат. Вибори до парламенту відбувалися раз на кілька років, і політичні партії мали обмежений вплив. Однак ситуація в країні залишалася нестабільною через боротьбу за владу між різними політичними силами.

З 1960-х років Камбоджа переживала політичну кризу, яка призвела до військового перевороту в 1970-му. В результаті перевороту був скинутий король Нородом Сіанук, і країна опинилася під військовою диктатурою під керівництвом Лон Нола. Це означало перехід до авторитарного режиму без реального парламентаризму.

Після падіння режиму Лон Нола до влади прийшли червоні кхмери на чолі з Пол Потом. Червоні кхмери знищили всі інститути, включаючи парламент, і встановили жорстоку диктатуру, що призвела до одного з наймасштабніших геноцидів в історії, у якому загинули майже два мільйони людей. Під час цього періоду країна не мала жодних демократичних інституцій.

Після падіння режиму червоних кхмерів у 1979 році Камбоджа перебувала під контролем В’єтнаму, який призначив прокомуністичний уряд. У цей час країна поступово відновлювала свої інститути, включаючи парламент. Проте перехід до демократії був складним і тривалим процесом.

У 1991 році було підписано Паризькі угоди, що передбачали реформування політичної системи Камбоджі. Це привело до проведення виборів у 1993 році, що стали важливим кроком на шляху до відновлення парламентської демократії. Вибори забезпечили повернення до монархії з обмеженими повноваженнями короля, і була відновлена роль парламенту.

Сучасний парламент Камбоджі сформований після прийняття нової конституції в 1993 році. Конституція гарантує парламентську демократію та визначає систему поділу влади.

Парламент Камбоджі складається з двох палат: Національної асамблеї (Народної палати) — нижня палата, що складається зі 125 депутатів, які обираються на основі пропорційного представництва, та Сенату — верхньої палати парламенту, яка складається із 61 члена. Вибори до Національної асамблеї проводяться кожні п’ять років. А члени Сенату обираються частково (сенатори, котрі представляють місцеві органи влади) та частково призначаються королем або урядом. Сенат виконує переважно консультативні функції і має обмежені повноваження порівняно з Національною асамблеєю.

Парламент Камбоджі виконує важливі функції в політичній системі країни. Законодавча функція — парламент приймає закони, розглядає бюджети та постанови уряду. Контроль за урядом — парламент має право проводити розслідування та контролювати діяльність уряду через комітети та запити до міністрів. Представницька функція — депутати представляють інтереси своїх виборців і працюють у виборчих округах, виконуючи роль посередника між громадянами та урядом.

Парламент Камбоджі пройшов довгий шлях від абсолютної монархії та коло-ніального правління до сучасної парламентської системи. Хоча формально країна є парламентською монархією, на практиці політична ситуація залишає багато місця для критики щодо демократичних стандартів, обмеження прав опозиції та впливу уряду на парламент. Тому політична ситуація в Камбоджі залишається складною і вимагає подальших реформ для зміцнення демократичних інститутів.

Відносини між Україною та Камбоджею мають історичний характер, але на сьогоднішній день вони не є дуже розвиненими порівняно з відносинами України з іншими країнами Азії.

Ось деякі ключові аспекти цих відносин. Україна та Камбоджа встановили дипломатичні відносини 1 січня 1993 року, після здобуття незалежності Камбоджею та початку демократичних реформ у країні. Офіційні канали дипломатичних зв’язків підтримуються через посольства в столицях обох країн: Україна має посольство в Пномпені (столиця Камбоджі), а Камбоджа — посольство в Києві. Економічні відносини між Україною та Камбоджею є обмеженими, але зростають. Україна експортує в Камбоджу технічне обладнання, харчові продукти, машинобудівну продукцію, а також деякі сільськогосподарські товари. Камбоджа експортує до України рис, текстиль, а також інші товари.

Торговий обіг між країнами останніми роками залишався на низькому рівні, і одна з основних причин цього — географічна віддаленість та відсутність активно розвинених торгових маршрутів. Культурна взаємодія між Україною та Камбоджею також перебуває на початкових етапах розвитку. В межах культурних обмінів проводяться різні заходи, спрямовані на знайомство громадян обох країн із культурними традиціями один одного. Українська культура, в тому числі традиційне мистецтво, музика та гастрономія, починає з’являтися на різних культурних заходах у Камбоджі.

Окрім двосторонніх відносин, Україна і Камбоджа взаємодіють на міжнародній арені в межах міжнародних організацій, таких як ООН. Країни спільно працюють над різними глобальними проблемами, зокрема в питаннях підтримки миру, сталого розвитку та боротьби зі зміною клімату.

Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Королівством Камбоджа створена 1 листопада 2023 року. Керівниця групи — Ольга Руденко, секретар — Наталія Локтіонова («СН»).

«Cambodian Parliament News» — офіційне видання парламенту Камбоджі

Виходить на регулярній основі, однак частота може варіюватися залежно від політичної ситуації та важливих подій. Публікується в основному в інтервалах від кількох разів на тиждень до щомісячно, зокрема під час сесій парламенту.

До тематики публікацій належать: законодавчі ініціативи, повідомлення про нові законопроєкти, їх розгляд та ухвалення в парламенті; робота депутатів, звіти про їхню діяльність, участь у парламентських засіданнях та комітетах; політичні події, офіційні заяви та коментарі щодо подій у країні та світі; міжнародні відносини, оголошення та новини, що стосуються співпраці Камбоджі з іншими країнами та міжнародними організаціями; парламентські сесії, інформація про дату, місце та порядок денний засідань, а також рішення, ухвалені під час цих засідань; ініціативи для розвитку та повідомлення, що висвітлюють програми та ініціативи, спрямовані на розвиток країни, а також важливі соціально-економічні питання.

Видання служить офіційним каналом для поширення інформації про діяльність парламенту та є важливим інструментом для інформування громадськості про законодавчі процеси в Камбоджі.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.