До цього Таджикистан перебував у складі радянського союзу, а його законодавчий орган був частиною радянської системи управління.
Після проголошення незалежності в Таджикистані тривала громадянська війна — з 1992-го до 1997 року, що значно вплинуло на політичний розвиток країни.
У 1999-му після прийняття нової Конституції було сформовано двопалатний парламент. Згідно з Основним Законом він називається Маджлісі Олі Республіки Таджикистан.
Маджлісі Намояндагон (Палата представників) — це нижня палата парламенту. Складається із 63 депутатів, які обираються загальним прямим голосуванням терміном на п’ять років. До основних функцій належать прийняття законів, контроль за діяльністю уряду, розгляд бюджету.
Верхня палата парламенту — Маджлісі Міллі (Національна рада) — складається із 33 депутатів, з яких 25 обираються місцевими органами влади, а ще 8 призначаються Президентом Республіки Таджикистан.
До основних функцій верхньої палати належать схвалення законопроєктів, розгляд питань територіального устрою, взаємодія з місцевими органами влади.
У кожній з палат діють постійні комітети та комісії, які займаються законотворчою діяльністю, аналізують законопроєкти та здійснюють контроль за відповідними сферами державного управління.
Постійні комітети Маджлісі Намояндагон (Палати представників) виконують основну законотворчу роботу.
Комітет із законодавства і прав людини розглядає питання конституційного законодавства, правопорядку та захисту прав і свобод громадян, аналізує пропозиції щодо змін до законодавства.
Комітет з економіки та фінансів опрацьовує законопроєкти, пов’язані з економічним розвитком, податковою політикою та бюджетом, контролює виконання державного бюджету.
Комітет з питань аграрної політики, водних ресурсів і навколишнього середовища вивчає законодавчі ініціативи у сфері сільського господарства, охорони довкілля та водних ресурсів.
Комітет з питань оборони, безпеки та громадського порядку розглядає питання національної безпеки, оборонної політики та діяльності силових структур.
Комітет з питань міжнародних відносин, інтеграції та міжпарламентських зв’язків відповідає за міжнародні угоди, дипломатичні відносини та співпрацю з парламентами інших країн.
Комітет з питань соціальної політики, охорони здоров’я, праці та міграції аналізує питання соціального забезпечення, медицини, трудової політики та міграційних процесів.
Комітет з питань науки, освіти, культури і молодіжної політики регулює освітню сферу, наукову діяльність, культурні ініціативи та молодіжну політику.
Верхня палата Маджлісі Міллі (Національна рада) має меншу кількість комісій, оскільки її основна функція — розгляд та затвердження законів, ухвалених нижньою палатою.
Комісія з регламенту і правових питань контролює дотримання регламенту роботи парламенту, розглядає питання конституційного законодавства та правопорядку.
Комісія з бюджету та економічного розвитку аналізує економічні ініціативи, бюджетні проєкти та фінансову політику держави. Комісія з питань аграрного сектору, природних ресурсів та охорони довкілля вивчає аграрну політику, питання землекористування та екологічного розвитку.
Комісія з міжнародних справ і міжпарламентських зв’язків опрацьовує міжнародні угоди, співпрацю з іншими країнами та міжпарламентськими організаціями. Комісія з питань соціального розвитку, освіти, культури та науки відповідає за освіту, культурну політику, науку та соціальний захист.
До функцій постійних комітетів і комісій також належать аналіз законопроєктів та їх підготовка до розгляду на пленарних засіданнях, контроль за виконанням прийнятих законів та постанов, надання висновків щодо проєктів законів та міжнародних договорів, проведення слухань, консультацій та експертиз у відповідних сферах, співпраця з урядом, громадськими організаціями та експертними групами. Постійні комітети та комісії відіграють важливу роль у законодавчому процесі, забезпечуючи ефективну роботу парламенту.
До основних повноважень Парламенту Республіки Таджикистан належать: ухвалення та зміна законів, контроль за діяльністю виконавчої влади, ухвалення державного бюджету, ратифікація міжнародних угод, призначення та звільнення посадових осіб відповідно до законодавства.
Таджикистан є президентською республікою, тому парламент має обмежені повноваження порівняно з виконавчою владою. Президент країни має право розпустити Маджлісі Намояндагон у випадках, передбачених Конституцією.
Парламент Таджикистану виконує важливу роль у законодавчому процесі країни, проте його діяльність значною мірою залежить від виконавчої влади, що характерно для президентських систем управління.
Республіка Таджикистан визнала незалежність України 25 грудня 1991 року, встановлення дипломатичних відносин відбулося 24 квітня 1992 року. Відносини між країнами традиційно підтримуються на дружньому рівні, ґрунтуючись на історичних зв’язках та економічній співпраці. Посольство України в Таджикистані діяло до 2022 року в місті Душанбе, після чого його роботу було тимчасово призупинено. Посольство Таджикистану в Україні в Києві продовжує свою роботу.
Таджикистан є важливим торговельно-економічним партнером України в Центральній Азії. Основні сферми співпраці — енергетика та постачання українського обладнання для гідроелектростанцій Таджикистану, металургія та експорт української металопродукції, постачання українського зерна, насіння, добрив, агротехніки для сільського господарства Республіки Таджикистан, участь українських компаній у проєктах інфраструктурного розвитку та будівництва.
Шосте засідання Спільної українсько-таджицької комісії з питань економічного співробітництва відбулося 26—27 жовтня 2021 року. За даними Державної митної служби України, за підсумками 2023-го обсяг двосторонньої торгівлі товарами становив 12,95 млн дол. США та зріс на 7% порівняно з 2022-м. Експорт українських товарів до Таджикистану за 12 місяців 2023 року становив 12,09 млн дол. США та збільшився порівняно з цим самим періодом 2022-го на 2,2%. Імпорт із Таджикистану за аналогічний період становив 0,85 млн дол. США та зріс порівняно з 2022 роком у 3,2 разу. Позитивне сальдо становить 11,24 млн дол. США.
Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Республікою Таджикистан створена 5 січня 2021 року. Керівник групи — Денис Маслов («СН»).
Газета «Садои Мардум» — офіційний друкований орган Маджлісі Олі Республіки Таджикистан
«Садои Мардум» («Голос народу») висвітлює законотворчу діяльність парламенту Таджикистану, ухвалені закони, постанови та законодавчі ініціативи; офіційні заяви і виступи депутатів та урядовців; міжпарламентську співпрацю, міжнародні відносини та дипломатичну діяльність; соціально-економічні питання, аналіз економічних реформ і державної політики; огляди суспільно-політичних подій в країні та за її межами; культурно-освітні теми, включно з питаннями науки, освіти та розвитку молоді.
21 березня — національне свято Республіки Таджикистан
Навруз є державним святом у Таджикистані, 21 березня оголошено неробочим днем. Святкування триває кілька днів і супроводжується культурними заходами на національному рівні.
Свято символізує початок нового року за астрономічним сонячним календарем і збігається з весняним рівноденням.
У 2010 році Навруз було включено до списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО, а Генеральна Асамблея ООН проголосила 21 березня Міжнародним днем Наврузу.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.