Він відіграє ключову роль у законотворчому процесі, формуванні уряду та контролі за його діяльністю.
До здобуття незалежності в 1947 році територія сучасного Пакистану входила до складу Британської Індії, де діяла система парламентського управління за британським зразком. Пакистан успадкував цю модель після відокремлення від Індії. Після утворення Пакистану 14 серпня 1947 року функції парламенту виконували Установчі збори, які мали розробити Конституцію. Основними завданнями цього органу було закріплення принципів управління та визначення державного устрою. Конституція Пакистану, ухвалена 23 березня 1956 року, офіційно визначила країну Ісламською Республікою. Вона передбачала парламентську систему управління з двопалатним парламентом. У 1973-му була ухвалена нова Конституція, яка закріпила федеративний парламентський устрій країни, що зберігається донині.
Сучасний парламент Ісламської Республіки Пакистан є двопалатним органом, який складається з Національної асамблеї (нижня палата) та Сенату (верхня палата).
Національна асамблея — це 336 депутатів, із них 266 обираються шляхом прямих загальних виборів на основі загального виборчого права, а 70 місць зарезервовано для жінок і релігійних меншин. До головних функцій належать прийняття законів і державного бюджету, формування уряду, затвердження прем’єр-міністра, контроль за виконавчою владою та висловлення вотуму недовіри уряду. Спікер керує засіданнями та забезпечує парламентський порядок.
Національна асамблея має численні постійні комітети, кожен із яких відповідає за певну сферу державної політики.
Комітет з оборони розглядає питання, пов’язані з національною безпекою, оборонною політикою та діяльністю збройних сил.
Комітет з фінансів, доходів та економічних питань аналізує державний бюджет, податкову політику та фінансове законодавство.
Комітет із закордонних справ займається оцінкою зовнішньої політики, дотриманням вимог міжнародних договорів та відносин з іншими державами.
Комітет з права та правосуддя розглядає законодавчі ініціативи у сфері права, судової системи та прав людини.
Комітет із внутрішніх справ розробляє законопроєкти з питань внутрішньої безпеки, міграції та громадянства. Комітет з енергетики займається розглядом питань, пов’язаних з енергетичною політикою, електроенергією та альтернативними джерелами енергії.
Комітет з освіти та професійної підготовки опікується питаннями аналізу освітньої політики, програм навчання та професійної підготовки.
Комітет з охорони здоров’я спрямований на питання охорони здоров’я, медичних послуг та громадського здоров’я.
Комітет з інформації та телекомунікацій розглядає питання, пов’язані з медіа, інформаційними технологіями та телекомунікаціями.
Комітет з питань кліматичних змін розробляє та аналізує політику щодо зміни клімату, екологічних програм та охорони довкілля. До головних функцій постійних комітетів Національної асамблеї належать розгляд законопроєктів, детальний аналіз законодавчих пропозиції перед їх винесенням на загальне голосування, нагляд за виконавчою владою шляхом здійснення контролю за діяльністю відповідних міністерств та державних установ, консультації з громадськістю у формі проведення слухань та обговорень з експертами, громадськими організаціями та зацікавленими сторонами нагальних питань розвитку держави.
Сенат представляє інтереси провінцій та територій, складається зі 100 сенаторів, які обираються на шестирічний термін, з оновленням половини складу кожні три роки.
Він має власні постійні комітети, які часто дублюють сфери відповідальності комітетів Національної асамблеї, але з акцентом на інтереси регіонів. Комітет з оборони та виробництва розглядає питання національної безпеки, оборонної промисловості та військової політики. Комітет з фінансів, доходів та економічних питань здійснює аналіз фінансової політики, бюджету та економічних реформ. Комітет із закордонних справ проводить оцінку зовнішньої політики, міжнародних відносин та дипломатичних питань. Комітет з права та правосуддя розглядає юридичні питання, функціонування судової системи та законодавчих ініціатив. Комітет з внутрішніх справ здійснює огляд питань внутрішньої безпеки, правоохоронної діяльності та міграції. Комітет з енергетики розробляє законопроєкти енергетичної політики, розвитку енергетичних ресурсів та інфраструктури. Комітет з освіти та професійної підготовки аналізує стан і перспективи розвитку освітніх програм, політики в галузі освіти та професійної підготовки.
Главою держави є Президент, але він має обмежені повноваження, обирається колегією виборців, до якої входять депутати парламенту та представники провінційних асамблей. Прем’єр-міністр є главою уряду, він обирається Національною асамблеєю. Саме прем’єр-міністр формує кабінет міністрів і здійснює виконавчу владу. Судова влада має право переглядати рішення парламенту щодо відповідності Конституції.
Парламент Пакистану відіграє важливу роль у розвитку держави, але залишається під впливом політичних криз і боротьби за владу. Попри виклики, система парламентського управління залишається ключовою основою демократичного ладу країни.
Українсько-пакистанські відносини розпочалися задовго до офіційного визнання Пакистаном незалежності України. Ще в 1960-1970-х роках українські фахівці допомагали розбудовувати ключові галузі економіки Пакистану. Саме тоді були побудовані Карачинський металургійний комбінат, гідроелектростанції Тарбела та Калабаг, формувався місцевий парк сільгосптехніки та вантажних автомобілів, вироблених на українських підприємствах.
Офіційне визнання Пакистаном незалежності України відбулося 31 грудня 1991 року, а встановлення дипломатичних відносин датоване 16 березня 1992-го. В жовтні 1997 року в Києві розпочало свою діяльність Посольство Пакистану в Україні, з січня 1998 року в столиці Пакистану Ісламабаді функціонує Посольство України.
Пакистан є важливим економічним партнером України в регіоні Південної Азії. У 2021 році Пакистан посів 27-ме місце серед торгових партнерів України за обсягом експорту, а в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні – 5-те. Загальний обсяг торгівлі товарами та послугами між Україною та Пакистаном становив 757,22 млн доларів США, що на 82,2% більше, ніж у 2020-му.
У 2021 році двостороння торгівля товарами досягла 751,218 млн дол. США (+ 82,4%), у тому числі український експорт — 658,373 млн дол. США (+ 98,8%), пакистанський імпорт — 92,845 млн дол. США. Експорт послуг з України до Пакистану досяг 4,468 млн доларів. (+ 75,8%). Імпорт послуг з Пакистану становив 1,492 млн доларів США (+ 48,5%).
Позитивне сальдо для України — 2,975 млн дол. Обсяг торгівлі послугами досяг 5,961 млн дол. США (+ 68%). За даними Державної митної служби України, обсяг двосторонньої торгівлі скоротився на 74,6% та становив 190,7 млн дол. США. Український експорт до Пакистану становив 126,27 млн дол. США. Імпорт пакистанських товарів в Україну скоротився на 63,4% та становив 55,46 млн дол. США. Українсько-пакистанська торгівля традиційно характеризується позитивним для України сальдо (+70,81 млн дол. США).
Протягом 2023 року товарообіг між Україною та Пакистаном зріс на 221% та становив 613,2 млн дол. США. Український експорт до Пакистану становив 58,6 млн дол. США, що на 54% менше за показник 2022-го. Імпорт пакистанських товарів в Україну становив 554,6 млн дол. США. Сальдо двосторонньої торгівлі в 2023 році було від’ємним для України (-496 млн дол. США).
За підсумками першого півріччя 2024 року товарообіг між Україною та Пакистаном становив 148,3 млн дол. США. Український експорт до Пакистану становив 104,7 млн дол. США, імпорт пакистанських товарів в Україну — 43,6 млн дол. США. Сальдо двосторонньої торгівлі є позитивним для України — 61,1 млн дол. США.
Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Ісламською Республікою Пакистан створена 28 лютого 2020 року. Керівник групи Олексій Леонов («СН»), заступниця керівника — Тетяна Грищенко («СН»).
«Pakistan Parliamentary Review» — офіційне видання парламенту Ісламської Республіки Пакистан
Це журнал, який публікує інформацію про парламентські процеси, законодавчі ініціативи та інші аспекти роботи парламенту Пакистану.
Тематика видання включає: законодавчі ініціативи та прийняті закони, парламентські дебати та виступи депутатів, інтерв’ю з політичними лідерами та парламентськими чиновниками, огляди парламентських процедур та інші матеріали, пов’язані з політичною діяльністю та управлінням.
23 березня — національний день Ісламської Республіки Пакистан
Це одне з найважливіших державних свят країни. Дата символізує ухвалення Лахорської резолюції в 1940 році, що стала ключовим кроком на шляху до створення незалежної держави Пакистан.
23 березня 1940 року в місті Лахор під час щорічного засідання Всеіндійської мусульманської ліги була ухвалена Лахорська резолюція (Lahore Resolution), також відома як «Резолюція Пакистану». Головною ідеєю документа було визнання необхідності створення окремої мусульманської держави в Південній Азії, оскільки мусульманська спільнота Британської Індії не могла повністю реалізувати свої політичні, соціальні та релігійні права в межах єдиної держави з індуїстською більшістю. Ця резолюція стала ідеологічною основою для подальшого руху за незалежність Пакистану, який завершився у 1947 році створенням суверенної держави.
Окрім ухвалення Лахорської резолюції, ця дата також пов’язана з важливою подією 1956 року, коли Пакистан офіційно став першою Ісламською Республікою у світі. Саме 23 березня 1956 року набрала чинності перша Конституція країни, яка закріпила її ісламський характер та визначила основи державного устрою.
Таким чином, 23 березня поєднує дві ключові події в історії Пакистану: проголошення ідеї незалежної мусульманської держави (1940) та прийняття першої Конституції і офіційне оформлення Пакистану як Ісламської Республіки (1956).
Національний день Пакистану є державним святом, тому 23 березня оголошено вихідним по всій країні. Головні урочистості відбуваються в столиці Ісламабаді, а також в інших великих містах, таких як Лахор, Карачі, Пешавар і Кветта. Президент Пакистану вручає державні нагороди військовослужбовцям, науковцям, митцям та іншим видатним громадянам. У всіх містах відбуваються урочисті церемонії підняття державного прапора.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.