У центрі його політичної системи стоїть парламент, що відіграє ключову роль у процесах прийняття рішень та представництві інтересів громадян.
Історія парламенту Йорданії — це поступові зміни, еволюція політичної структури, а також боротьба за баланс між монархічною владою та демократичними процесами. Починається вона з утворення незалежного королівства в 1946 році, коли Йорданія здобула суверенітет від Великої Британії. Одразу після отримання незалежності, в 1952 році, була прийнята Конституція, яка заклала основи для створення двопалатного парламенту, що складається з Ради депутатів та Сенату. Йорданія стала конституційною монархією, де король, маючи значні повноваження, залишався главою держави.
У 1949 році було створено Раду депутатів — перший виборний орган, що мав скласти основу парламентської діяльності. Перші вибори проводилися за мажоритарною системою, де депутати обиралися по одномандатних округах. Однак до кінця 1950-х років політичний ландшафт країни залишався стабільно під контролем монархії, а діяльність парламенту була обмежена.
Протягом 1960-1970-х Йорданія пережила низку політичних криз і реформ, включаючи перші спроби створення більш представницької політичної системи. У 1967 році після арабо-ізраїльської війни країна зазнала серйозних економічних і соціальних змін, що привело до виникнення нових політичних рухів і партій. Незважаючи на це, парламент залишався обмеженим у своїх повноваженнях, зокрема через контроль королівської влади.
У 1970 році, після «чорного вересня» — конфлікту між урядом і палестинськими угрупованнями, монархія зміцнила свою владу, і парламент залишався органом, що працював під суворим контролем короля.
У 1989-му в Йорданії було здійснено серйозну політичну реформу, що включала відновлення парламентських виборів після тривалого періоду їх скасування (в 1970-х). Тоді було проведено вибори до Ради депутатів, що стало значним кроком до демократизації політичної системи. В 1992 році парламент був реформований і отримав додаткові повноваження, зокрема, право за-
тверджувати державний бюджет.
Згідно з Конституцією сучасний парламент складається з двох палат. Нижня — Рада депутатів (Majlis al-Nuwaab) — складається із 130 депутатів, що обираються на чотирирічний термін. Вибори проводяться за змішаною системою, що поєднує елементи мажоритарної та пропорційної систем. Половина місць в Раді депутатів відводиться жінкам, що робить Йорданію однією з країн, де діє система квот для забезпечення гендерної рівності. Верхня палата — Сенат (Majlis al-Aayan) — складається із 65 членів, яких призначає король. Сенат має важливу роль у законодавчому процесі, але його повноваження обмежуються порівняно з Радою депутатів.
Парламент Йорданії виконує кілька важливих функцій. Законодавча — Рада депутатів розробляє, розглядає та ухвалює закони; Сенат, в свою чергу, може вносити поправки до законопроєктів, але не має права ініціювати законодавчі ініціативи; для прийняття законів потрібно схвалення обох палат. Наглядова — парламент має право проводити розслідування та заслуховувати звіти уряду, водночас він може висловлювати недовіру уряду або окремим міністрам. Контроль за урядом — король має право призначати уряд, але після отримання схвалення парламентом; однак король також може розпустити парламент, що обмежує його реальні повноваження в питаннях урядування.
Вибори в Раду депутатів проводяться кожні чотири роки, і вони є основним механізмом представництва громадян. Політична система Йорданії характеризується значною стабільністю, але й обмеженням політичних свобод. Існує низка політичних партій, але вони часто зазнають обмежень у своїй діяльності, оскільки політичний ландшафт країни все ще контролюється монархією.
У парламенті Йорданії працюють постійні комітети, які відіграють важливу роль у розгляді законодавчих ініціатив та контролі за діяльністю уряду. Кожен із комітетів займається певною сферою політики або державного управління.
Комітет з питань фінансів і економіки займається питаннями економічної політики та управління державними фінансами — розгляд проєктів законів, що стосуються державного бюджету, моніторинг державних витрат і доходів, управління боргом і фіскальною політикою, законодавство щодо податків, фінансових установ, підприємництва та інвестицій, аналіз економічної політики уряду, зокрема в сфері інфляції, безробіття та економічного розвитку.
Комітет з питань внутрішніх справ і безпеки має на меті забезпечення безпеки та громадського порядку; питання, які розглядаються: законодавчі ініціативи, що стосуються правоохоронних органів, поліції та національної безпеки, закони щодо боротьби з тероризмом, організованою злочинністю та забезпечення правопорядку, оцінка заходів, що стосуються імміграції та безпеки на кордонах.
Комітет з питань закордонних справ відповідає за питання зовнішньої політики та міжнародних відносин; основні напрями роботи — законопроєкти, які стосуються міжнародних угод, договори та співпраця з іншими країнами, вивчення відносин Йорданії з міжнародними організаціями, такими як ООН, Ліга арабських держав, ЄС та іншими державами, аналіз зовнішньої політики країни, включаючи питання миру та безпеки на Близькому Сході, зокрема, стосовно ізраїльсько-палестинського конфлікту.
Комітет з питань прав людини та гендерної рівності займається питаннями захисту прав людини та гендерної рівності; основні напрями діяльності — розгляд законодавства щодо прав людини, захисту прав меншин, жінок і дітей, оцінка дотримання міжнародних стандартів прав людини в Йорданії, зокрема, у сфері свободи слова та зборів, програми щодо гендерної рівності, боротьби з дискримінацією та забезпечення рівних прав для всіх громадян.
Комітет з питань освіти та науки відповідає за розгляд законодавства, що стосується освітньої системи та наукових досліджень; основні питання — розгляд ініціатив у сфері освіти, включаючи шкільну, вищу освіту та професійну підготовку, оцінка політики уряду щодо якості освіти, реформ та інвестицій у галузь освіти, підтримка наукових досліджень, інновацій та розвитку науково-технічного потенціалу країни.
Комітет з питань охорони здоров’я зосереджений на охороні здоров’я та медичних послугах; питання — законопроєкти, що стосуються охорони здоров’я, медичних установ, лікарських послуг і соціального забезпечення, політика в галузі охорони здоров’я, зокрема боротьба з епідеміями, медичними інноваціями та реформами в сфері охорони здоров’я, моніторинг забезпечення доступу до медичних послуг та покращення якості медичних стандартів.
Комітет з питань праці та соціальних питань займається проблемами працевлаштування, соціального забезпечення та добробуту громадян; основні питання — законодавство в галузі праці, захист прав працівників, безпека на роботі та умови праці, політика щодо боротьби з безробіттям, підтримка безробітних та розвиток соціального забезпечення, проблеми соціальної справедливості, пенсійних систем та допомоги вразливим групам населення.
Комітет з питань екології та природних ресурсів займається питаннями екології та використання природних ресурсів — законодавчі ініціативи, що стосуються охорони довкілля, змін клімату та сталого розвитку, підтримки ініціатив у галузі енергетики, зокрема розвитку відновлювальних джерел енергії та раціонального використання водних ресурсів, розглядає екологічні загрози, такі як забруднення повітря, води та земель, а також розробляє стратегії для їх вирішення.
Комітет з питань транспорту та інфраструктури відповідає за питання розвитку інфраструктури та транспортної системи —законодавчі ініціативи, що стосуються розвитку та модернізації інфраструктури країни, розвитку транспортних систем, включаючи автомобільні дороги, залізниці, а також інші транспортні засоби, енергетичної ефективності та екологічності транспортної інфраструктури.
Комітет з питань сільського господарства та продовольства займається питаннями сільського господарства та водних ресурсів;; основні завдання — розгляд законопроєктів, що стосуються розвитку сільського господарства, зокрема землеробства та тваринництва, питання водозабезпечення та раціонального використання водних ресурсів, особливо в умовах обмежених водних запасів, підтримка політики продовольчої безпеки та забезпечення населення продовольством.
Постійні комітети парламенту виконують важливу роль у формуванні політики країни, зокрема в галузях економіки, безпеки, освіти, охорони здоров’я, прав людини, соціальних справ та екології. Кожен із комітетів зосереджений на конкретних питаннях, що дозволяє ефективно аналізувати і вирішувати ключові проблеми країни.
Йорданія активно працює над впровадженням нових законодавчих ініціатив, що стосуються прав людини, гендерної рівності та економічного розвитку. Однак більшість політичних оглядачів зазначають, що ці реформи не приводять до значних змін у політичній владі, оскільки монархія залишається основним центром прийняття рішень. Король Абдалла II, який править Йорданією з 1999 року, вносив низку реформ, що стосуються політичної та виборчої системи, однак королівська влада є надзвичайно сильною, і навіть у контексті парламентської діяльності реальна політична сила залишається в руках монарха.
Парламент пройшов довгий шлях від перших спроб демократизації до сучасного стану. Хоча політична система країни надає певні можливості для участі громадян, монархія зберігає значну роль у державному управлінні. Йорданія продовжує робити спроби реформувати свою політичну систему, але значний контроль монарха обмежує справжні демократичні процеси. Парламент хоча і є важливим елементом цієї системи, обмежений у своїх можливостях впливати на вирішення основних питань національної політики.
Йорданія визнала незалежність України 28 грудня 1991 року. Встановлення дипломатичних відносин відбулося 19 квітня 1992-го. Посольство України в Аммані відкрито в лютому 2003 року. 16 липня 2024 року вийшов указ Короля Йорданії Абдалли ІІ про затвердження рішення Кабінету Міністрів ЙХК призначити Посла Йорданії у Турецькій Республіці Хазема Іссама Ал-Хатіба Аль-Тамімі Надзвичайним та Повноважним Послом Йорданії в Україні за сумісництвом.
Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків із Йорданським Хашимітським Королівством створена 5 листопада 2019 року. Керує групою Михайло Ананченко («СН»).
«Al-Majlis» — офіційне видання парламенту Йорданії
«Al-Majlis» (у перекладі з арабської «Парламент») — це офіційний орган, який друкує матеріали та інформацію, що стосується діяльності парламенту Йорданії, а також важливі документи, стенограми засідань і результати голосувань.
Тематика публікацій — законодавчі ініціативи (тексти законопроєктів, поправок і пропозицій, які розглядаються парламентом), стенограми засідань, що дозволяє громадськості ознайомитися з обговореннями та рішеннями, які приймаються під час сесій, офіційні звіти та рекомендації постійних комітетів, що дають детальну інформацію про їх діяльність, офіційні заяви і повідомлення, що стосуються парламентської діяльності, а також повідомлення про нові ініціативи та заходи, матеріали, що стосуються виборчої системи, політичних партій та процесу виборів.
«Аl-Majlis» виходить періодично, залежно від активності парламенту та політичних подій. Це може бути кілька разів на рік або залежно від важливих законодавчих циклів і подій. На додачу до друкованої версії, парламент також використовує інтернет-ресурси для швидкого доступу до актуальної інформації, що стосується поточної діяльності парламенту, зокрема для публікацій стенограм засідань та проєктів законів.
Видання є важливим інструментом для забезпечення прозорості парламентської діяльності та підвищення рівня обізнано-сті громадян про законодавчі процеси в Йорданії.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.