Відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки інновацій
Відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на яких народні депутати України — члени Комітету за участі представників центральних органів виконавчої влади, громадських об’єднань розглянули низку законопроєктів та прийняли рішення:
- рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики самостійно визначитися на своєму засіданні під час голосування щодо проєкту закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації законодавства Європейського Союзу в галузі рибного господарства» (реєстр. № 12428 від 20.01.2025), визначеному головним з доопрацювання цього законопроєкту;
- рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку самостійно визначитися на своєму засіданні під час голосування щодо проєкту закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення функціонування індустріальних парків і запровадження моделі еко-індустріального парку в Україні» (реєстр. № 12386 від 08.01.2025), визначеному головним з доопрацювання цього законопроєкту;
- визначитися щодо проєкту закону України «Про Національну систему кваліфікацій» (реєстр. № 12305 від 11.12.2024) під час розгляду на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.
Global Teacher Prize Ukraine 2025: розпочалося подання заявок на щорічну національну премію для вчителів
Global Teacher Prize Ukraine — щорічна національна премія, якою відзначають вчителів, котрі роблять вагомий внесок у розвиток освіти та суспільства.
Цьогоріч премія вдев’яте відзначить досягнення вчителів-агентів змін, які впроваджують інноваційні підходи в освіті та виховують майбутніх лідерів України. Головний переможець отримає 1 000 000 гривень для власного освітнього проєкту та представлятиме нашу країну на світовій Global Teacher Prize.
Крім головного переможця, премія відзначить педагогів у кількох додаткових номінаціях — «Вчитель математики», «Вчитель STEM» та інших. Окрім цього, охочі зможуть віддати голос за фаворита у номінації «Вибір українців» на платформі Дія.Освіта. Традиційно буде вручено й відзнаку «Вибір серцем» — для вчителів, які навчають дітей у лікарнях.
Подати анкету на сайті globalteacherprize.org.ua можна до 1 липня 2025 року — самостійно це може зробити кожен учитель. Номінувати педагога можуть також учні, батьки та колеги.
3793 заклади освіти зазнали бомбардувань та обстрілів, з них 365 повністю зруйновано
Станом на 23 березня 2025 року 3428 закладів освіти пошкоджено та 365 зруйновано повністю. Про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.
Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.
До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.
Що має знати кожен учитель про вибір підручників
Нещодавно розпочалося ознайомлення з підручниками, а незабаром стартує вибір підручників для 3 та 8-х класів. Вибір якісних підручників — це важливий крок у забезпеченні ефективного навчання.
Саме педагоги найкраще розуміють, які навчальні матеріали найбільш вдало відповідатимуть потребам їхніх учнів й учениць.
Міністерство освіти і науки України пропонує ознайомитися з відповідями на найпоширеніші запитання щодо вибору підручників, щоб зробити його максимально прозорим та ефективним.
Уряд затвердив операційний план з реалізації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року
Це рішення дає змогу всім учасникам освітнього процесу мати рівні можливості для реалізації власного потенціалу без дискримінації та гендерних упереджень.
Операційний план передбачає реалізацію чотирьох основних стратегічних цілей, які наскрізно охоплюють систему освіти:
- комплексне впровадження принципів, політик і заходів, що сприятимуть забезпеченню рівних прав та можливостей для всіх, повазі до людської гідності, відсутності дискримінації в системі освіти;
- посилення ролі закладів освіти щодо забезпечення рівних можливостей, запобігання та протидії насильству і дискримінації, вдосконалення освітнього процесу на засадах поваги до людської гідності та прийняття багатоманітності людини;
- посилення ролі та можливостей професійної спільноти з питань забезпечення рівних прав, міжнародної співпраці;
- упровадження інклюзивних практик у сфері освіти для подолання наслідків військових дій та післявоєнної відбудови України.
Ця ініціатива сприятиме впровадженню гендерно чутливого підходу в освітньому процесі на всіх рівнях, а також усуненню будь-яких дискримінаційних бар’єрів у закладах освіти. План заходів охоплює всю систему освіти та передбачає важливі зміни до навчальних програм.
Конкурс на отримання наукових стипендій в області інженерних наук у Франції в рамках програми NADIYA
Посольство Франції в Україні у партнерстві з Конференцією директорів французьких інженерних шкіл (CDEFI) та її мережею оголошує конкурс на отримання стипендій з наукової мобільності високого рівня (SSHN) для українських дослідників у галузі інженерних наук у рамках програми NADIYA.
Програма пропонує співфінансовані гранти українським дослідникам для сприяння академічній та науковій співпраці між Україною та Францією.
Теми досліджень, які можуть бути підтримані у 2025 році:
- матеріалознавство та інженерія;
- біотехнології та науки про життя;
- науки про Землю та навколишнє середовище;
- стала енергетика та енергетичний перехід;
- агрономія та ветеринарні науки;
- інноваційні технології.
Термін подачі заявок — 20 квітня 2025 року.
Більш детальна інформація за посиланням: https://cutt.ly/9rpvfHnY.
Супервізія: що це й навіщо вона вчителю
З 2024 року вчителі можуть за державні кошти не тільки проходити курси підвищення кваліфікації, а й отримувати послуги супервізії.
Супервізор — це людина, яка допомагає вчителям розібратися в професійних викликах, знайти рішення складних ситуацій і професійно зростати. Він не читає лекції і не оцінює, а підтримує, спрямовує через запитання та дає змогу побачити ситуацію під іншим кутом. Супервізор допомагає розібратися в складних ситуаціях, рефлексувати та аналізувати свою роботу, підтримує емоційно та професійно, створює безпечний простір для обговорення складнощів чи викликів.
Що це, навіщо може знадобитися вчителю і як пройти супервізію — читайте в матеріалі на сайті Українського інституту розвитку освіти в рубриці «Супервізія».
Україна очолила Спільний морський порядок денний для Чорного моря у 2025 році
21 березня 2025 року Україна офіційно розпочала головування у Спільному морському порядку денному для Чорного моря (Common Maritime Agenda for the Black Sea, CMA). Протягом року наша країна координуватиме впровадження ініціативи, спрямованої на збереження морських і прибережних екосистем, розвиток сталої блакитної економіки та посилення співпраці між чорноморськими країнами — за винятком рф, яка не бере участі в CMA.
На засіданні були представлені проєкти, що стосуються впливу військових дій на стан Чорного моря. Зокрема:
- у межах проекту Black Sea SIERRA буде проведено оцінювання перенесення забруднення в морському середовищі;
- у проєкті EU4EMBLAS проаналізовано вплив підриву греблі Каховської ГЕС і аварійного розливу мазуту на стан моря;
- у проєкті RESPONSE буде зібрано й систематизовано різні методи оцінювання та відновлення морських ресурсів.
Україна бере активну участь в усіх цих ініціативах.
Протягом 2025 року заплановано низку робочих зустрічей та обговорень за участю представників країн — членів CMA, ЄС та профільних національних установ. Вони стануть майданчиком для напрацювання конкретних рішень і спільних проєктів.
Рада безбар’єрності підтримала нові флагманські проєкти МОН на 2025/2026 роки
Відбулося засідання Ради безбар’єрності за участю першої леді України Олени Зеленської та під головуванням віцепрем’єр-міністра Олексія Кулеби.
У межах Нацстратегії виділяють 6 напрямів безбар’єрності: фізичний, освітній, інформаційний, цифровий, суспільно-громадянський та економічний. Під час засідання Міністерство освіти і науки також презентувало нові флагманські проєкти у межах реалізації освітньої безбар’єрності.
Учасники й учасниці Ради безбар’єрності також змогли ознайомитися з аналітичними матеріалами для розроблення урядового Плану заходів на 2025—2026 роки. Дослідження, яке було проведено спільно з Національним інститутом стратегічних досліджень та Київським міжнародним інститутом соціології, висвітлило пріоритети та виклики політики безбар’єрності, різних суспільних груп.
Мета політики безбар’єрності — створення безперешкодного середовища для всіх груп населення, забезпечення рівних можливостей кожній людині реалізовувати свої права.
МОН пропонує до громадського обговорення проєкт наказу про внесення змін до порядку формування переліку наукових фахових видань
Міністерство освіти і науки України пропонує до громадського обговорення проєкт наказу «Про внесення змін до Порядку формування Переліку наукових фахових видань», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 15 січня 2018 року № 32.
Проєктом акта пропонується викласти Порядок формування Переліку наукових фахових видань у новій редакції.
Серед основних новацій, які пропонуються у проєкті акта для громадського обговорення, є:
- зміна принципів формування Переліку наукових фахових видань України;
- утворення нового дорадчого органу МОН — Комісії з питань публікаційної етики та формування Переліку наукових фахових видань;
- спрощена процедура подання заявок видавцями для розгляду питання щодо включення наукових видань до Переліку;
- розподіл наукових фахових видань України категорії «Б» за кластерами;
- зміна принципів до формування редакційних колегій наукових видань;
- формування рейтингових списків наукових видань у межах кластерів за результатами оцінювання Комісією та інші.
Пропозиції та зауваження до зазначеного проєкту надсилати до 13 квітня 2025 року на електронну адресу: kadry.atest@mon.gov.ua.
Google стартує з новою програмою для українських освітян «Академія ШІ для освітян»
Google вірить у трансформаційну силу освіти і продовжує підтримувати українських освітян. Спираючись на успіх програми 2024 року «Цифрові навички для освіти», що допомогла понад 23 тисячам педагогів підвищити кваліфікацію, Google запускає програму «Академія ШІ для освітян». Проєкт реалізується, щоб допомогти освітянам ефективно використовувати інструменти штучного інтелекту в щоденній роботі.
Старт курсу — 7 квітня 2025 року о 18:00.
Реєстрація вже відкрита на сторінці програми.
Програма передбачає три напрями, адаптовані до потреб:
- вихователів закладів дошкільної освіти — про можливості ШІ для розвитку творчості та індивідуального підходу до дітей;
- вчителів середньої освіти — про зменшення навантаження, створення цікавих уроків та підтримку учнів;
- викладачів фахової передвищої та вищої освіти — про новітні інструменти для наукової роботи та етичні аспекти використання ШІ.
1500+ освітніх просторів: наймасштабніше оновлення освітньої інфраструктури в Україні
У 2024—2025 роках Уряд виділив фінансування на створення підземних шкіл-укриттів, сучасних лабораторій, майстерень у профтехах, модернізацію харчоблоків та осередків «Захисту України».
Будівництво та оновлення освітніх просторів триватиме у 2026 році. Загалом у цей період буде збудовано та модернізовано понад 1500 освітніх просторів.
Освітня інфраструктура в цифрах:
- 200 підземних шкіл-укриттів — очне та безпечне навчання в умовах війни;
- 200 майстерень у профтехах — практична освіта світового рівня;
- 100+ сучасних лабораторій — інноваційні підходи до навчання;
- 210 оновлених шкільних харчоблоків — здорове харчування для дітей;
- 963 осередки «Захисту України» — формування в молоді національної ідентичності та базових навичок для захисту себе й інших.
Усі простори відповідають вимогам безбар’єрності та доступності для учнів.
Загальний обсяг державних інвестицій в освітню інфраструктуру за 2024—2025 роки сягає 22,56 млрд гривень. Окрім цього, об’єкти фінансуються з місцевих бюджетів та донорських коштів.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.