На засіданні члени Комітету з питань інтеграції України до ЄС розглянули проєкт закону № 0306 про ратифікацію Угоди про фінансування програми URBACT IV CCI 2021TC16FFIR001. Угода спрямована на створення умов для залучення міжнародної технічної допомоги з боку Європейського Союзу у рамках програми міжрегіонального співробітництва (Interreg VI-C) URBACT IV 2021—2027. Участь України у програмі дасть змогу залучити фінансування ЄС для підтримки розвитку українських регіонів. Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти проєкт закону за основу та в цілому.
Проєкт закону № 13072 про внесення змін до деяких законів щодо використання мови в освітньому процесі. Мета законопроєкту — закріплення на законодавчому рівні обов’язків засновників, керівників та працівників створювати в закладах освіти україномовне освітнє середовище, підтримувати та забезпечувати його з дотриманням прав та свобод осіб, що належать до національних меншин. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, праву ЄС та зобов’язанням України у рамках членства у Раді Європи.
Проєкт закону № 13124 про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. Мета законопроєкту, як вказано у пояснювальній записці, — створити правові основи для переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу. За висновком Комітету, проєкт закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та у рамках членства у Раді Європи, а також спрямований на виконання рекомендацій Європейської Комісії та зобов’язань України відповідно до Плану для Ukraine Facility. Водночас проєкт закону потребує доопрацювання з урахуванням висловлених у цьому висновку зауважень.
Проєкт закону № 13150 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Законопроєкт, зокрема, пропонує змінити статус місцевих державних адміністрацій з органів загальної компетенції на наглядові органи у системі виконавчої влади з функцією координації діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади на відповідній території. За висновком Комітету, проєкт закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та у рамках членства у Раді Європи, а також спрямований на виконання рекомендацій Європейської Комісії та зобов’язань України відповідно до Плану для Ukraine Facility. Водночас проєкт закону потребує доопрацювання з урахуванням висловлених у цьому висновку зауважень.
Проєкт закону № 12422 «Про внесення змін до Закону України «Про державно-приватне партнерство» щодо запровадження соціального державно-приватного партнерства зі стимулювання облаштування об’єктів охорони здоров’я, освіти, культури та інших, коштом приватних партнерів». Законопроєкт передбачає запровадження нового механізму соціального державно-приватного партнерства, що полягає у співробітництві між територіальними громадами, органами місцевого самоврядування (не поширюється на державне майно) та приватними партнерами, яке полягає у реконструкції, реставрації, капітальному ремонті та/або технічному переоснащенні об’єктів комунальної власності без мети отримання прибутку на користь приватного партнера. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.
Проєкт закону № 13074-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки в лісах, на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду та вчинення інших правопорушень у сфері захисту довкілля». Мета законопроєкту — посилення відповідальності за вчинення правопорушень, пов’язаних із порушенням правил пожежної безпеки в лісах, у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, порушенням порядку випалювання сухої рослинності та її залишків, забрудненням атмосферного повітря, знищенням або пошкодженням зелених об’єктів рослинного світу вогнем чи іншим загальнонебезпечним способом, у тому числі в межах територій, взятих під охорону держави, та об’єктів природно-заповідного фонду. Водночас законопроєкт пропонує наділити виконавчі комітети органів місцевого самоврядування правом складати протоколи та розглядати справи за порушення порядку випалювання сухої рослинності, вчиненні в межах територій відповідних населених пунктів. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.
Проєкт закону № 13048 про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо функціонування військових судів. Законопроєкт пропонує відновити функціонування військових судів, а саме зарахувати до місцевих загальних судів також військові суди гарнізонів та врегулювати, що апеляційними судами, які здійснюють перегляд судових рішень, ухвалених військовими судами гарнізонів, є військові апеляційні суди, які утворюються в апеляційних округах. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та зобов’язанням у рамках правових механізмів Ради Європи, однак потребує суттєвого доопрацювання. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили і щодо альтернативного законопроєкту № 13048-1.
Проєкт закону № 12377 про основні засади житлової політики. Законопроєкт, зокрема, пропонує встановити принципи житлової політики, що відповідають принципам, закладеним у міжнародних документах Європейського Союзу; закласти реалізацію принципу стратегічного планування; передбачає можливість залучення приватного житлового фонду як соціального житла; передбачає створення кооперативів: житлових (для спільного володіння і користування житлом) і житлово-будівельних (для будівництва житла); запроваджує мінімальні та загальні вимоги до споживчої якості житла та інші. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародним зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.
Проєкт закону № 7520-д про юрисдикційні імунітети іноземних держав та їх майна. Проєкт, зокрема, пропонує визначити межі юрисдикційного імунітету іноземних держав та їхнього майна на території України, встановити правові засади застосування імунітету іноземної держави та її майна від юрисдикції судів України, заходів примусового виконання та заходів забезпечення позову щодо майна іноземної держави. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить цілям Угоди про асоціацію та зобов’язанням України в рамках правових механізмів Ради Європи, однак потребує доопрацювання з огляду на висловлені зауваження.
Проєкт закону № 12452 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей надання ОСББ співвласнику для ознайомлення документів, визначених законодавством, та інформації із вилученням із них персональних даних співвласників та інших фізичних осіб як конфіденційної інформації. За висновком Комітету, проєкт закону за метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.
Проєкт закону № 13037 про внесення змін до Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України щодо вдосконалення механізмів забезпечення військової дисципліни, запобігання і протидії проявам дискримінації та сексуальним домаганням. Законопроєкт запроваджує зміни до поняття військової дисципліни, зазначаючи, що її забезпечення включає дотримання кожним військовослужбовцем законодавства з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, про запобігання та протидію дискримінації; закріплює обов’язок кожного військовослужбовця не допускати негідних дій (вербальних чи невербальних), пов’язаних із дискримінацією за ознакою статі, релігійних або інших переконань, сексуальним домаганням, насильством за ознакою статі; закріплює обов’язок командирів негайно реагувати на правопорушення проти статевої свободи та статевої недоторканості та інші зміни. За висновком Комітету, проєкт акта не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України та цілям Угоди про асоціацію.
Проєкт закону № 12288 про внесення змін до деяких законів України щодо створення умов провадження господарської діяльності у сфері рекреаційного обслуговування. Документ пропонує, зокрема, відновити роботу закладів ресторанного господарства, що надають послуги із використання кальянів. За висновком Комітету, проєкт закону не відповідає праву Європейського Союзу та потребує доопрацювання в частині надання визначення термінів, приведення у відповідність до принципу правової визначеності, а також щодо визначення місць вживання кальянів.
Щодо альтернативного законопроєкту № 12288-1 Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання в частині приведення у відповідність до принципу правової визначеності.
Проєкт закону № 13016 про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо підтримки літакобудівної галузі. Мета законопроєкту, як вказано в обґрунтуванні, створити умови для тимчасового зменшення податкового навантаження на підприємства літакобудівної промисловості, модернізації літакобудівних підприємств, збільшення обсягів виробництва літаків, двигунів та авіаційного устаткування. Комітет ухвалив висновок, що положення проєкту закону не відповідають acquis ЄС, зокрема Директиві 2006/112/ЄС, і потребують консультацій щодо можливості застосування з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.
Проєкт закону № 13017 про внесення змін до підпункту 13 пункту 4 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо підтримки літакобудівної галузі.
За висновком Комітету, положення проєкту закону не відповідають acquis ЄС і потребують консультацій щодо можливості застосування з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.
Проєкт закону № 9545 про забезпечення простежуваності водних біоресурсів та/або продукції, виробленої з водних ресурсів. Мета законопроєкту, як вказано у пояснювальній записці, — забезпечення сталого управління водними біоресурсами, запобігання незаконному, непідзвітному та нерегульованому рибальству, сприяння збереженню, раціональному використанню, відтворенню та охороні водних біоресурсів, а також захисту прав та економічних інтересів суб’єктів господарювання. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву ЄС.
Проєкт закону № 4197-д про ринок деревини (3-тя редакція порівн. таблиці від 24.03.2025). Комітет ухвалив висновок, що положення проєкту закону потребують доопрацювання з метою приведення у відповідність до принципу правової визначеності, а також у частині здійснення моніторингу, встановлення вимог підтвердження походження деревини та способу продажу лісоматеріалів.
Положення проєкту закону щодо заборони експорту лісоматеріалів на період п’яти років після припинення або скасування воєнного стану не відповідають положенням статті 35 Угоди про асоціацію.
Положення проєкту закону щодо заборони експорту лісоматеріалів на період дії воєнного стану не відповідають положенням статті 35 Угоди про асоціацію, водночас можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 та 143 Угоди про асоціацію, а також на підставі п. «b» (iii) статті XXІ «Винятки з міркувань безпеки» Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (ГАТТ 1947), що потребує проведення додаткових консультацій зі стороною ЄС.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.